بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ...Ya Allah... Jika Kami Jatuh Cinta.. Labuhkanlah Cinta Kami Kepada Mu.. Agar Bertambah Kekuatan Kami Untuk Menyintai Mu.. Ya Muhaimin... Jika Kami Jatuh Hati.. Izinkanlah Kami Saling Menyentuh Hati Untuk Bertaut Pada Mu.. Agar Kami Tidak Jatuh Dalam Jurang Cinta Nafsu.. Ya Rabbana... Jika Kami Jatuh Hati.. Jagalah Hati Kami Agar Tidak Berpaling Daripada Hati Mu.. Ya Rabbul Izzati... Jika Kau Halalkan Kami Untuk Saling Merindui.. Jangan Biarkan Kami Melampaui Batas Sehingga Melupakan Kami Pada Cinta Hakiki dan Rindu Abadi Hanya Kepada Mu, Ya Allah.. Ya Rahman... Jika Kami Sememangnya Ditakdirkan Untuk Bersama.. Satukanlah Kami Ke Jalan Yang Diredhai Mu.. Dan Bimbinglah Kami Untuk Selalu Bersujud Kepada Mu, Ya Allah.. اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن...


Monday 19 August 2013

Singgah Syawal 02

Hai.. Dengan izin Mummy Daddy.. FawwazSecret diberi peluang kedua untuk menceritakan kisah 02 Syawal Mummy Daddy.. 02 Syawal Mummy Daddy tahun 2013 ini memang penuh makna buat Mummy Daddy.. Daddy penuh bangga.. Mummy pulak penuh debaran.. 02 Syawal adalah hari dimana keluarga Mummy buat Open House.. Sememangnya meriah lah kan..

02 Syawal pagi.. Mummy resah tengok telefon.. Takda sms.. Takda call walau sekali dari Daddy.. Tapi Mummy cool.. Mummy siapkan dulu apa yang patut untuk tetamu.. Tepat jam 10pagi macam tuh.. Mummy terima panggilan dari Daddy..

Daddy : Ma, semua pakat nak pi umah ma..
Mummy : Okey.. Nak meh msg ma dulu nah..

Mummy tak dapat nak berbual lama dengan Daddy sebab Mummy sibuk sediakan makanan untuk para tamu.. Tambah pulak 02 Syawal 2013 ny jatuh hari Jumaat.. Hari baik kan.. Alhamdulillah.. Orang pon ramai lah.. Ada yang datang sebelum nak ke masjid.. Dan ada yang datang selepas balik dari masjid.. Mummy tunggu punya tunggu tak sampai-sampai lagi Daddy dengan saudara mara dia.. Tapi Mummy sibuk.. Memang tak sempat nak pandang siapa yang datang dan siapa yang pulang.. Tepat jam 3.00petang.. Daddy bersama saudara maranya sampai di rumah Mummy seiring dengan saudara mara Mummy.. Jadi masa tuh empat buah kereta serentak sampai.. Mereka jadi perhatian.. Hai nak datang meminang ke apa ny.. Bila semua tetamu gerak keluar dari kereta, takda pulak pegang dulang hantaran..

Kebetulan Mummy keluar nak tambah isi hidangan.. Jadi Mummy kenal lah siapa yang datang.. Mummy mintak Mak Abh layan kejap.. Mummy sibuk.. Kesian Mummy.. Dalam masa yang sama Mummy dah sejuk ketar.. Sebab semua datang kan, kecuali AyhLong sekeluarga lah sebab dorang pon beraya sesama saudara belah MakLong.. Mummy bersalaman dengan semua saudara mara Daddy.. Tetiba........

PokTeh : Haa.. Mana daun sirihnya.. Sampai dah ny..??
(Semua terdiam malu.. Apalah PokTeh ny.. Malu Mummy Daddy..)
Mummy : Meh laa.. Jemput makan ny ada nasi, laksa, roti jala.. Makan lah..
PokTeh : Ini gulai apa..? Itik..?? Ayam..??
Mummy : Ni gulai itik..
PokTeh : Itik apa ny..??
Mummy : Abh, habaq sat.. Kngah tak tau..
Abah : Itik nila.. Makan lah..
PokTeh : Ya.. Ya.. Mari makan sekali..
Abah : Takpa.. Takpa..

Mummy gegas masuk dalam rumah untuk bagi sikit layanan buat  Nenek, Mama dan AyhDan sekeluarga.. Luar memang dah penuh takda tempat nak duduk.. Jadi semua saudara Daddy dijemput makan di dalam..

Mummy : AyhDan tak makan..??
AyhDan : Round kedua dah ny.. Haa tuh sampai dah..
(Tetiba Daddy datang bawakan roti jala buat AyhDan..)
Mummy : Ouh.. Roti jala.. Makan-makan..
Mama : Wani, ikan gorang ada..??
Mummy : Takdalah mama.. Daging masak kicap ada..
Mama : Mama xmakan daging..
Mummy : Itik..??
Mama : Lagi mama tak makan.. Benda pelik-pelik..
Mummy : Sat Wani pi goreng..
Mama : Eh.. Wani.. Wani, tak payah lah..
MakNjang : Wani mari lah makan sekali..
Mummy : Wani kenyang lagi maknjang.. Takpa makan lah dulu nah..

Tiba-tiba Daddy tarik kain Mummy untuk bersihkan mulut dia.. Kotor lah baju Mummy.. Apalah Daddy ny.. Depan-depan semua pulak tuh.. Hish.. Cover lah sikit kerenah tuh.. Aduiyaii..

Mummy : Huishh.. Buat apa ny..
(Semua gelak tengok kerenah Mummy.. Kelakar..)
AyhDan : Wani, kami semua nak balik dulu lah nah..
Mummy : Ya.. terima kasih.. Sudi meh rumah Wani.. Selamat hari raya..

Di waktu semua sibuk bersalaman.. Mummy pulak tercari-cari  kemana perginya Daddy.. Resah Mummy.. Terfikir Mummy takkan lah Daddy dah masuk kereta tanpa bersalaman dengan Mummy terlebih dahulu.. Sedangkan AyhDan dan PokTeh sedang rancak berbual dengan Abah.. Mummy hampir sedih.. Dan terus menuju ke belakang rumah.. Tetiba....... Mummy terpandang Daddy..

Mummy : Abh buat apa kat buaian ny..??
Daddy : Abh tunggu ma laa.. Tanya lagi..
Mummy : Cantik dak meksi ma..??
Daddy : Cantik.. Abh gena..?? Nampak smart dak..??
Mummy : Tunggu lagi.. Mestilah smart.. Ma..?? Comey dak..??
Daddy : Ma bini abh kan.. Mestilah comey..
Mummy : (senyum)
Daddy : Haa nak balik dah ny.. Tamo amik gambar..??
Mummy : Nak laa.. Kejap..
Daddy : Abe.. Meh amik gambaq sat..

Selesai 02 Syawal Mummy Daddy bila mereka snap gambar.. Bagi FawwazSecret.. 
Gambar ny dah cun dah.. Tengok ny.. Comel tak..??


FawwazSecret sempat snap gambar saudara mara Daddy.. Sengaja tak snap bebanyak.. Snap sikit pon okey sebagai bahan cerita kan.. Awalnya ingat nak Mummy Daddy snap bersama.. Tapi Mummy pon sibuk.. Sempat layan kejap-kejap je.. Jadi ini sajalah.. Boleh kan..??


ALHAMDULILLAH.. Raya 02 Syawal Mummy Daddy berjalan lancar.. FawwazSecret nak ucapkan bebanyak TERIMA KASIH kepada semua saudara mara Daddy sebab sudi datang beraya di rumah Mummy.. Itu adalah tanda saudara mara Daddy bersetuju dengan pilihan Daddy.. FawwazSecret doakan zaman bujang Mummy Daddy berakhir di tahun 2013.. Amin... Dan harapan FawwazSecret buat pembaca-pembaca blog ny.. Raya korang juga biarlah sebahagia Mummy Daddy.. Bye..

2 comments:

keyla said...

TAHNIAHHH kakkk ! :)

EizNiey said...

Thanks amy.. Tak sangka Family Abg Paih buat kejutan untuk kak.. Alhamdulillah..