بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ...Ya Allah... Jika Kami Jatuh Cinta.. Labuhkanlah Cinta Kami Kepada Mu.. Agar Bertambah Kekuatan Kami Untuk Menyintai Mu.. Ya Muhaimin... Jika Kami Jatuh Hati.. Izinkanlah Kami Saling Menyentuh Hati Untuk Bertaut Pada Mu.. Agar Kami Tidak Jatuh Dalam Jurang Cinta Nafsu.. Ya Rabbana... Jika Kami Jatuh Hati.. Jagalah Hati Kami Agar Tidak Berpaling Daripada Hati Mu.. Ya Rabbul Izzati... Jika Kau Halalkan Kami Untuk Saling Merindui.. Jangan Biarkan Kami Melampaui Batas Sehingga Melupakan Kami Pada Cinta Hakiki dan Rindu Abadi Hanya Kepada Mu, Ya Allah.. Ya Rahman... Jika Kami Sememangnya Ditakdirkan Untuk Bersama.. Satukanlah Kami Ke Jalan Yang Diredhai Mu.. Dan Bimbinglah Kami Untuk Selalu Bersujud Kepada Mu, Ya Allah.. اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن...


Friday, 20 December 2013

10 Kelebihan Menghubungkan Silaturrahim

Bismillah Hirrahman Nirrahim..
Untuk post hari ni, FawwazSecret nak kongsikan kelebihan yang dapat kita perolehi daripada Allah swt sekiranya kita menghubungkan tali silaturrahim sesama kita, umat Nabi Muhammad saw.. Tidak kira macam mana perhubungan kita sesama kawan dan sebagainya.. Jugak dalam keadaan apa sekalipun, harus kita sedari bahawa kita semua adalah saudara.. Kita semua umat Rasulullah saw dan hamba kepada Allah swt.. Apa sekalipun pertelingkahan yang hadir dalam kehidupan kita, pasti akan ada jalan penyelesaiannya.. Percayalah bahawa Allah swt itu Maha Kaya.. Akan ditunjukkan-Nya kepada kita, apa yang benar dan apa yang salah.. Wajib bagi kita untuk buangkan yang keruh, dan ambil yang jernih..


- sekadar gambar hiasan -

Disini, FawwazSecret kongsikan bersama 10 kelebihan yang akan kita perolehi sekiranya kita menghubungkan tali silaturrahim sesama kita, umat Nabi Muhammad saw..
  1. Kita akan mendapat keredhaan dari Allah swt kerana Allah swt amat suka kepada orang yang menghubungkan tali silaturrahim sesama mereka.. Begitu juga dengan penduduk langit dan bumi..
  2. Para malaikat akan merasa gembira kerana mereka amat suka kepada orang yang menghubungkan tali silaturrahim..
  3. Kita dapat menambahkan pahala amal kita setelah kita meninggal kelak..
  4. Kita jugak akan dapat menambah dan menimbulkan rasa kasih sayang dalam pergaulan seharian diantara kita dengan keluarga jugak kawan..
  5. Allah swt akan menambahkan keberkatan kepada rezeki kita..
  6. Allah swt akan melanjutkan usia mereka yang menghubungkan tali silaturrahim..
  7. Iblis ataupun syaitan laknatullah akan menjadi resah gelisah dan sakit hati, sekiranya kita berbaik sesama saudara..
  8. Allah swt akan mengizinkan kita untuk disegani dan dihormati oleh masyarakat yang berada di sekeliling kita..
  9. Para jenazah yang berada di alam barzakh akan merasa gembira kerana mereka amat menyukai akan hubungan silaturrahim..
  10. Allah swt akan menghadirkan kegembiraan pada kedua belah pihak (yakni hubungan kita anatra pasangan, keluarga mahupun rakan taulan), tiada amalan yang lebih afdal melainkan menggembirakan hati orang yang beriman..
Bersama kita renungi, apa yang telah kita lakukan pada setiap hari.. "Adakah kita sentiasa berfikiran baik dan inginkan kebaikan terjalin dalam perhubungan kita sesama saudara??" Kalau YA, ALHAMDULILLAH.. Semoga kita semua diberkati Allah swt dan disayangi Rasulullah saw kerana kita menghormati setiap tunjuk ajar yang telah Rasulullah saw tinggalkan kepada kita, umatnya untuk saling menjaga hubungan silaturrahim antara kita dengan baik.. Bersama kita renungkan.. Semoga ianya bermanfaat..

10 Golongan Orang Yang Zalim

Bismillah Hirrahman Nirrahim..
Untuk post kali ni, FawwazSecret nak kita kongsikan bersama mengenai perkara-perkara yang wajib bagi kita untuk melakukannya setiap hari, agar kita terhindar dari tergolong dalam golongan orang-orang yang menzalimi diri sendiri.. Jadi, dalam post kali ni, FawwazSecret akan berkongsi dengan semua mengenai 10 golongan yang menzalimi diri sendiri..


10 GOLONGAN ORANG YANG MENZALIMI DIRI SENDIRI

1. Pemuda yang tidak mahu bekerja dan tidak mahu belajar..
    - Lelaki yang tidak mahu menunaikan tanggungjawab yang sepatutnya dipikul..

2. Makan kenyang sedangkan jiran sebelah kelaparan..
   - Jangan kita hanya mengisi perut sendiri, sedangkan jiran dalam kelaparan,
     dan kita tidak ambil peduli..

3. Bila berdoa, tidak mendoakan orang lain..
   - Seharusnya kita ingat bahawa kita semua adalah saudara..
     Saling mendoakan itu adalah sifat yang wajib ada dalam diri kita..

4. Apabila sampai ke sesuatu tempat, dia tidak Solat Jumaat..
   - Lelaki, walau dimana sekalipun berada, wajib baginya menunaikan solat Jumaat,
     apabila tiba hari Jumaat..

5. Apabila bertemu dua orang, tidak bertanya nama..
   - Kita tidak diajar untuk bersikap sombong.. Harus bagi kita saling menegur sapa..
     Tidak kira siapapun mereka.. Kita semua adalah saudara..

6. Apabila orang alim datang ke tempatnya, dia tidak mahu pergi belajar..
   - Selalunya berlaku di surau dalam kampung ataupun taman perumahan..
     Wajib bagi kita untuk menghormati mereka yang ingin berkongsi ilmu bersama kita..
     Dan tidak salah untuk kita mempelajari ilmu baru dalam Islam..

7. Tidak membaca Al-Quran..
   - Wajib bagi kita membaca ayat suci Al-Quran, sekurang-kurangnya 100 ayat sehari..

8. Tidak solat sunat Tahyatul Masjid apabila memasuki masjid..
   - Wajib bagi kita solat sunat Tahyatul Masjid (2 rakaat) apabila memasuki masjid..
      Kerana ia menandakan kita menghormati rumah-Nya..

9. Apabila dijemput kenduri, dia tidak datang..
   - Kita patut menghadirkan diri ke majlis yang dijemput, terutamanya majlis yang
      berarah kepada kebaikan.. Ianya dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim
      sesama kita..

10. Tidak memberi salam dan berdoa kepada ahli kubur ketika berada di perkuburan..
    - Wajib bagi kita memberi salam kepada ahli kubur.. Walaupun kita hanya melalui 
       kawasan perkuburan tersebut.. Tetap juga bagi kita mendoakan mereka agar
      ditempatkan bersama orang-orang yang beriman..

Akhir kata FawwazSecret, bersamalah kita renungkan setiap perbuatan yang telah kita lakukan dalam sehari, sebelum kita melelapkan mata dan membukanya semula untuk keesokan harinya.. "Adakah hari ini, kita tergolong dalam golongan yang di atas??" Jika TIDAK, berkatalah kita ALHAMDULILLAH.. Kerana kita terhindar dari golongan orang-orang yang zalim.. Dan jika YA, BERISTIGHFAR lah.. Kerana kita masih sempat untuk melafazkan taubat kepada Allah swt.. Bersama kita renungkan.. Semoga ianya bermanfaat..

Wednesday, 11 December 2013

Jom Zikir "Laailaaha Illallah"

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
Kita semua mesti dah selesai solat Zuhur kan..
Apa kata selesai saja solat, kita bersama basahkan lidah dengan berzikir kepada Allah swt..

Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud :
"Barangsiapa yang membaca "Laailaaha Illallahu" maka ia akan dapat menolah bala sebanyak 99 bala dan dapat menghilangkan segala kegundahan dan kesedihan yang dialaminya"

Jadi, bersama kita beramal, dan berzikir kepada Allah swt..
Semoga kita terhindar dari segala keburukan..


Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Laailaaha Illallahu...
Muhammadur Rasulullah...
"Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah s.w.t"
"Dan Nabi Muhammad s.a.w pesuruh Allah s.w.t"

18 Golongan Orang Yang Dicintai Allah swt

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
Hari ni FawwazSecret nak kongsikan beberapa perbuatan manusia yang dicintai Allah swt.. Tapi, sepertimana yang kita semua ketahui.. Bukanlah semua perbuatan yang kita lakukan itu Allah swt akan cintai.. Tapi yang pastinya, hanya ada 18 golongan daripada kita yang sememangnya Allah swt cintai.. Siapakah mereka-mereka diantara kita..?? Dan mengapa Allah swt mencintai mereka-mereka..?? Menjadi satu persoalan kan..

Baiklah.. Dari beberapa sumber yang telah FawwazSecret terima.. Jugak dari beberapa ayat dalam Al-Quran yang telah FawwazSecret habiskan.. Alhamdulillah.. FawwazSecret menemui sedikit ilmu yang boleh kita kongsikan bersama..


18 GOLONGAN YANG ALLAH SWT CINTAI
1. AT-TAWWABIN
Mereka adalah orang-orang yang bertaubat..
Al-Baqarah, ayat 222 ada disebutkan :
"Sesungguhnya Allah swt menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri"
2.   AL-MUTATHOHHIRIN
Mereka adalah orang-orang yang suka bersuci dan menjaga wudhu'..
Dalam Surah Al-Baqarah, ayat 222 disebutkan makna yang sama :
"Sesungguhnya Allah swt menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri"
3.    AL-MUQSITHIN
Mereka adalah orang-orang yang adil..
Dalam Surah Al-Maa'idah, ayat 42 telah disebutkan :
"Sesungguhnya Allah swt menyukai orang-orang yang adil"
4.   AL-MUTTAQIN
Mereka adalah orang-orang yang bertaqwa..
Dalam Surah Ali 'Imran, ayat 76 ada menyatakan :
"Katakanlah sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaqwa"
5.   AL-MUHSININ
Mereka adalah orang-orang yang suka berbuat kebaikan..
Dalam Surah Ali 'Imran, ayat 134 ada disebutkan :
"(iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain.. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan"
6.   AL-MUTAWAKKILIN
Mereka adalah orang-orang yang bertawakal..
Dalam Surah Ali 'Imran, ayat 159 jugak disebutkan :
"Orang-orang yang bertawakal kepada Allah swt kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah swt.. Sesungguhnya Allah swt menyukai orang-orang yang bertawakal kepada-Nya"
7.   AS-SHOBIRIN
Mereka adalah orang-orang yang sabar..
Dalam Surah Ali 'Imran, ayat 146 juga disebutkan :
"Allah swt menyukai orang-orang yang sabar"
8.   ORANG YANG MENGIKUTI RASUL
Mereka adalah orang-orang yang patuh akan ajaran Rasul..
Dalam Surah Ali 'Imran, ayat 31 ada disebutkan :
"Jika kamu mencintai Allah swt, ikutilah aku.. Niscaya Allah swt mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.. Allah swt Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"
9.   ORANG YANG BERJIHAD
Mereka adalah orang-orang yang berperang di jalan Allah swt..
Dalam Surah Ash-Shaff, ayat 4 ada disebutkan :
"Sesungguhnya Allah swt menyukai orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh"
10.   ORANG YANG BAIK PERILAKU
Mereka adalah orang-orang yang tidak suka mengeluarkan kata-kata yang keji, berfikir sebelum berbuat sesuatu, sabar dan sentiasa rajin melakukan solat di waktu malam..
Imam Al-Baqir as telah menyatakan :
"Sesungguhnya Allah swt mencintai orang yang apabila bersenda gurau tanpa mengeluarkan kata-kata yang keji, yang selalu berfikir mandiri, selalu bersabar apabila bersendirian dan suka melakukan solat malam"
11.   ORANG YANG BERSYUKUR
Mereka adalah orang-orang yang hatinya senantiasa sedih.. Namun mereka tetap bersyukur kepada Allah swt..
Imam Ali Zainal as pernah berkata :
"Sesungguhnya Allah swt mencintai setiap hati yang selalu merasa sedih dan setiap hamba yang selalu bersyukur"
12.   AL-HAYA' DAN AL-HALIM
Mereka adalah orang -orang yang memiliki sifat malu dan santun..
Rasulullah saw telah bersabda :
"Sesungguhnya Allah swt mencintai orang yang memiliki sifat malu, orang yang senantiasa santun, orang yang selalu menjaga kesucian dirinya ('afif) dan orang yang enggan berbuat keji"
13.   ORANG YANG SOLAT MALAM
Mereka adalah orang-orang yang rajin solat pada waktu malam, rajin bersedekah.. Dan mereka adalah orang-orang yang tidak takut mati di jalan Allah swt..
Rasulullah saw telah bersabda :
"Tiga macam orang yang Allah swt mencintai mereka yakni mereka yang senantiasa bangun di malam hari (untuk mengerjakan solat malam) lalu membaca kitab Al-Quran.. Mereka yang senang bersedekah dengan tangan kanannya sambil menyembunyikannya dari tangan kirinya.. Dan mereka yang mengalahkan serta mengusir musuhnya dalam perang sementara kawan-kawannya menyerahkan diri kepada musuh"
14.   ORANG YANG BERCINTA KERANA ALLAH SWT
Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai di jalan Allah swt, bersilaturahim dan bertawakal kepada Allah swt..
Allah swt telah berfirman  dalam Hadis Mi'raj :
"Wahai Muhammad! Wajib bagi-Ku mencintai orang-orang yang saling mencintai dijalan-Ku, dan wajib bagi-Ku mencintai orang-orang yang saling berkasih sayang di jalan-Ku, dan wajib bagi-Ku mencintai orang-orang yang suka bersilaturahim di jalan-Ku, dan wajib bagi-Ku mencintai orang-orang yang senantiasa bertawakal kepada-Ku"
15.   ORANG YANG MENCINTAI AMAL
Mereka adalah orang-orang menurut segala perintah Allah swt..
Allah swt telah berfirman bahawa :
"Tiada yang lebih Aku cintai dari seorang hamba-Ku daripada kecintaan sang hamba kepada apa yang telah Aku wajibkan baginya"
16.   ORANG YANG MENAHAN AMARAH
Mereka adalah orang-orang yang mampu menyimpan kemarahan dengan santunnya..
Rasulullah saw telah bersabda :
"Wajiblah kecintaan Allah swt atas orang yang marah tetapi ia mampu meredam kemarahannya dengan santun"
17.   ORANG YANG MENGINGATI MATI
Mereka adalah orang-orang yang banyak mengingati mati..
Rasulullah saw telah bersabda :
"Barangsiapa yang banyak mengingat kematian.. Niscaya Allah swt mencintainya"
18.   ORANG YANG BERIMAN KEPADA ALLAH SWT DAN RASUL
Mereka adalah orang-orang yang mencintai apa yang dicintai Allah swt dan Rasul-Nya.. Mereka adalah orang-orang yang membenci apa yang dibenci oleh Allah swt dan Rasul-Nya..
Seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah saw :
"Aku ingin sekali menjadi orang yang dicintai Allah dan Rasul-Nya"
Rasulullah saw lalu bersabda :
"Cintailah apa yang dicintai Allah swt dan Rasul-Nya, dan bencilah apa yang dibenci Allah swt dan Rasul-Nya"

SubhanAllah.. Bersama kita renungkan.. Semoga ianya bermanfaat.. Dan Alhamdulillah, selamat jugak akhirnya FawwazSecret kongsikan beberapa sikap yang wajib bagi kita lakukan supaya Allah swt juga mencintai kita.. Dengan harapan, bersamalah kita berada di jalan-Nya.. Pedulikan kata orang lain.. Kerana orang lain bukanlah sesiapa untuk mencintai mahupun membenci kita.. Yang utama adalah Allah swt.. As-Salam..

Tuesday, 10 December 2013

7 Golongan Manusia Yang Dilindungi Di Padang Mahsyar

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
FawwazSecret taknak terlepas beberapa tajuk menarik dalam bulan Disember ni.. Jadi seperti yang telah FawwazSecret kongsikan tadi mengenai 10 golongan manusia yang diusir dari Padang Mahsyar, sekarang masanya untuk FawwazSecret kongsikan mengenai 7 golongan manusia yang dilindungi di Padang Mahsyar..

Sepertimana yang sudah kita ketahui, suhu di Padang Mahsyar amat panas.. Terlalu panas.. Dan pada masa tuh, semua manusia yang dibangkitkan semula, menjadi bingung dan panik mencari tempat untuk berlindung.. Ayat 10 hingga 11 dalam Surah Al-Qiyamah, Allah swt telah berfirman..
"Pada hari itu manusia berkata :"
"Kemana tempat lari? Sekali-kali tidak! Tidak ada tempat berlindung!"

Tapi kalau dengan kehendak Allah swt.. Akan ada beberapa golongan yang akan mendapat perlindungan dari-Nya.. Tapi bukanlah semua dapat berteduh di bawah naungan-Nya.. Itu adalah rahmat Allah swt.. Hanya tujuh golongan manusia yang mendapat naungan dari Allah swt, yakni Allah swt akan melindungi golongan-golongan ini dengan rahmat-Nya di Padang Mahsyar..


7 GOLONGAN MANUSIA YANG DILINDUNGI ALLAH DI PADANG MAHSYAR
  1. Penguasa atau pemimpin yang adil..
  2. Seorang remaja yang menjaga masa remajanya dengan beribadah kepada Allah swt..
  3. Seorang lelaki yang hatinya dekat dengan masjid-masjid..
  4. Dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah swt, iaitu keduanya bertemu dan berpisah kerana Allah swt..
  5. Seorang lelaki yang ketika dirinya dirayu oleh wanita bangsawan lagi rupawan.. Lalu dia menjawab : "Sesungguhnya aku takut kepada Allah swt"..
  6. Seseorang yang mengeluarkan sedekah dan disembunyikan, sampai tangan kirinya idak mengetahui apa yang telah dilakukan oleh tangan kanannya.. Maksudnya dia bersedekah dan tidak menceritakan sedekahnya itu kepada orang lain..
  7. Seorang yang berzikir kepada Allah di tempat yang sunyi, sehinggakan kedua matanya mencucurkan air mata..

Akhir kata FawwazSecret.. Bukanlah susah untuk kita letakkan diri kita menjadi diantara golongan-golongan di atas.. Dan tidaklah mudah bagi kita untuk memenuhi setiap perilaku-perilaku diantara golongan di atas.. Tapi seperti yang kita semua tahu.. "Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih".. Bersama kita renungkan.. Semoga ilmu ini bermanfaat untuk kita semua.. Dan bersamalah kita berdoa, semoga kita semua termasuk dalam tujuh golongan manusia di atas.. Amin.. :-)

10 Golongan Manusia Yang Diusir Dari Padang Mahsyar

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
Untuk post hari ni, FawwazSecret nak kita bersama kongsikan beberapa pengetahuan sebagai renungan jugak sebagai iktibar kepada kita, umat Nabi Muhammad saw.. Kita ni manusia akhir zaman.. Jadi lebih elok ilmu-ilmu sebegini kita jadikan panduan untuk kita terus beramal dan meninggalkan segala kejahatan secara perlahan-lahan.. Iyalah.. Kita kalau nak berubah, jangan berubah secara mengejut.. Takut hilang niat asal yang sebenar.. Langkah terbaik untuk berubah haruslah secara perlahan-lahan.. Baiklah, sepertimana yang dah tertulis besar kat atas tuh, kita semua dah faham bahawa post kali ni, kita nak ketahui 10 golongan manusia yang diusir dari Padang Mahsyar..

Sepertimana yang telah kita ketahui, apabila kita dibangkitkan semula selepas kiamat, kita semua akan dihimpunkan di Padang Mahsyar untuk menghadapi timbangan amalan kita semasa di dunia.. Setiap sudut Padang Mahsyar ketika itu, penuh dengan manusia dan jin untuk bersama mengharungi hisab Allah swt.. Keadaan manusia pada masa tuh pulak, bergantung pada amalan yang telah kita lakukan semasa hidup..

Kalau kita beriman kepada Allah swt dan Rasul.. Kita akan dibangkitkan dari kubur dengan keadaan wajah yang bersinar-sinar cahayanya seperti cahaya bulan purnama.. Dan kita akan melalui titian sirath seperti kilat yang menyambar.. Dan keadaan seperti ini mampu untuk kita peroleh, kalau kita melakukan lima perkara yang berikut ;
  • Sentiasa beramal soleh dan berbuat baik
  • Menjauhi perbuatan derhaka
  • Memelihara solat lima waktu
  • Meninggal dunia dalam keadaan bertaubat
  • Mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah swt..

Dan kalau kita tak beriman kepada Allah swt dan Rasul.. Malah kita melakukan perkara-perkara dusta di dunia.. Maka, kita adalah diantara 10 golongan manusia yang akan diusir dari Padang Mahsyar..


10 GOLONGAN MANUSIA YANG DIUSIR DARI PADANG MAHSYAR

  1. Mereka diusir berupa kera.. Mereka adalah manusia yang suka mengadu domba..
  2. Mereka diusir berupa babi.. Mereka adalah manusia yang suka memakan barang yang haram..
  3. Mereka dihalau dalam keadaan terbalik kaki di atas dan kepala dibawah.. Mereka adalah dari golongan yang suka berdusta..
  4. Mereka dihalau dalam keadaan bisu dan pekak serta tidak berakal.. Mereka adalah dari golongan yang riak, bangga diri dan sombong..
  5. Mereka dihalau dalam keadaan mengunyah lidah sendiri sedangkan lidahnya itu menjulur ke bawah sampai ke dadanya, dan dari mulutnya keluar nanah yang menjijikkan.. Mereka adalah ahli pidato yang ucapannya berlainan dengan perilakunya..
  6. Mereka dihalau dalam keadaan tersalib di pohon kurma dari neraka.. Mereka adalah manusia yang berusaha mengajak orang ramai untuk menyokong pemimpin yang tidak jujur..
  7. Mereka dihalau dalam keadaan terpotong tangan dan kakinya.. Mereka adalah orang yang mengganggu jirannya..
  8. Mereka dihalau dalam keadaan buta.. Mereka adalah dari golongan yang curang dalam menetapkan hukum..
  9. Mereka dihalau dalam keadaan busuknya yang lebih busuk daripada bau bangkai.. Mereka adalah dari golongan yang gemar melepaskan nafsu syahwat dan menolak perkara wajib seperti zakat, puasa, solat dan tidak menjalankan kerja dakwah dan sebagainya..
  10. Mereka dikumpulkan dalam memakai pakaian besi yang panas.. Mereka ini adalah manusia yang syirik kepada Allah swt..

Akhir kata FawwazSecret.. Ada baiknya kalau kita di dunia mengabaikan segala apa yang berlaku di sekeliling kita.. Kerana dalam tak sedar kita mungkin melakukan beberapa perkara yang membolehkan kita diusir dari Padang Mahsyar kelak.. Jadi ada baiknya kita muhasabah diri dari memandang sesuatu yang bukannya datang dari diri kita.. Bersama kita renungkan.. Semoga ianya bermanfaat.. :-) Assalamualaikum..

Saturday, 7 December 2013

Golongan Wanita yang Ahli Syurga dan Ahli Neraka

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
Untuk post hari ni FawwazSecret nak kongsikan beberapa golongan ahli wanita yang akan berada di syurga jugak di neraka.. FawwazSecret kongsikan setakat apa yang FawwazSecret tahu saja okay.. Selebihnya, wallahu'alam.. Ada baiknya kita bertanyakan ustaz mahupun ustazah.. Atau jalan paling baik, rujuk di dalam Al-Quran..

Pertama FawwazSecret nak kongsikan beberapa perkara yang dibuat oleh wanita untuk menjadi ahli syurga..
Golongan Wanita yang Ahli Syurga adalah ;
  • Wanita yang menjaga dirinya dari berbuat perkara haram..
  • Wanita yang berbakti kepada Allah swt, Rasul dan suaminya..
  • Wanita yang sentiasa bersabar dengan kerenah keturunan suaminya..
  • Wanita yang menerima segala keadaan juga segala kekurangan dengan hati yang tenang..
  • Wanita yang bersifat pemalu..
  • Wanita yang menjaga diri dan harta suaminya ketika ketiadaan suaminya di rumah..
  • Wanita yang sentiasa menyambut baik suaminya dengan senyuman ketika suaminya datang menghampirinya..
  • Wanita yang mempunyai anak kecil dan menahan dirinya untuk berkahwin setelah kematian suami, demi mengurus dan mendidik anak-anak dengan baik..
  • Wanita yang bersedia untuk berkahwin lagi setelah kematian suami, kerana bimbang kehidupan anak-anak kecilnya menjadi sia-sia..

Kedua, FawwazSecret nak kongsikan beberapa perkara yang menyebabkan sesetengah wanita menjadi ahli neraka.. Kecuali, wanita-wanita ini sudah bertaubat yakni kembali ke jalan Allah swt..
Golongan Wanita yang Ahli Neraka adalah ;
  • Wanita yang tidak ada adab (tiada kesopanan diri)..
  • Wanita yang tidak berbakti kepada Allah swt, Rasul dan suaminya..
  • Wanita yang tidak menjaga dirinya ketika ketiadaan suaminya di rumah..
  • Wanita yang dalam keadaan amarah yakni memaki atau memarahi suaminya ketika suaminya datang menghampirinya..
  • Wanita yang memaksa suaminya untuk memenuhi segala kehendaknya, sedangkan dirinya tahu suaminya tidak mampu untuk memberi semua itu kepadanya..
  • Wanita yang tidak menutupi dirinya (tidak menutup aurat) ketika keluar dari rumah..
  • Wanita yang memakai perhiasan dan solekan demi kecantikan diri untuk menarik perhatian lelaki-lelaki lain..
  • Wanita yang membiarkan dirinya dipuji oleh lelaki lain selain suaminya, ketika dirinya memakai perhiasan dan solekan demi kecantikan dirinya..
  • Wanita yang tidak mempunyai tujuan hidup, kecuali makan, minum dan tidur..

Itu serba sedikit yang FawwazSecret dapat kongsikan untuk hari ni..
FawwazSecret nak tinggalkan pesanan ni.. Kepada wanita-wanita di luar sana.. Jangan sesekali anda merasa bangga kerana menghias diri dengan solekan dan memakai perhiasan semata-mata untuk kecantikan diri.. Sebaliknya, belajarlah menutupi diri dengan sempurna dan bukannya menutupi kecantikan semulajadi yang Allah swt berikan kepada anda sekalian dengan solekan.. Apa yang disampaikan ini tidak ada kaitan dengan sesiapa.. Ingat!! Kita semua sama saja.. Bersama-sama kita renungkan.. Selamat beramal ke arah kebaikan.. Dan selamat meninggalkan segala keburukan.. Assalamualaikum.. :-)

Friday, 6 December 2013

My Chance!!

Hello.. Hai.. Hari ni FawwazSecret dapat peluang baik dari Mummy Daddy.. Dimana FawwazSecret dibenarkan untuk menulis apa saja cerita yang ingin FawwazSecret kongsikan.. Tak kisah dalam bentuk apa sekalipun.. Cerpen ke, karangan ke, drama ke, ataupun info-info yang boleh sesama kita kongsi.. Sebenarnya dah lama FawwazSecret tunggu saat ni sebabnya selama FawwazSecret menaip ni, belum berpeluang sepenuhnya untuk FawwazSecret rasakan bahagian FawwazSecret.. Mana taknya, cerita Mummy Daddy saja yang memenuhi post dalam blog ni.. Jadi sekarang, FawwazSecret gunakan sebaik mungkin peluang ini.. Semoga apa yang akan FawwazSecret sampaikan ini boleh menyedarkan kita akan kesilapan-kesilapan yang pernah kita lakukan dan sesekali tidak akan terlintas di dalam diri untuk mengulanginya semula.. Wah, macam panjang jer apa yang FawwazSecret taipkan ni.. Hehe.. 

Baiklah, peluang yang FawwazSecret ada ni, FawwazSecret bercadang untuk berkongsi mengenai apa yang sepatutnya kita hindari dan apa yang sepatutnya kita ikuti.. Macam post semalam, FawwazSecret ceritakan mengenai cara menutup aurat yang betul.. Haa, macam mana wanita-wanita di luar sana..?? Kalau sudah lengkap semuanya, jangan pulak dikurangkannya dengan perhiasan dan solekan.. Dan lagi satu, kalau semua wanita di luar sana sudah bersedia untuk memakai sarung kaki, alhamdulillah.. Tapi jangan pakai kasut bertumit tinggi.. Bukan dengki, tapi tak sesuai la.. Dan lagi satu sudahlah bertumit tinggi dan bersarung kaki, sayangnya pula, bajunya menjerut pinggang.. MasyaAllah.. Tak dapat apa lah.. Sebabnya wanita-wanita di luar sana sebenarnya telah menunjukkan bentuk tubuh badan kamu sendiri.. Ditambah lagi dengan solekan tebal.. Tak elok jadinya.. Bukan cemburu laa.. Tapi kamu sudah menutup kecantikan semulajadi dari Allah swt.. Ini serba sedikit FawwazSecret coretkan dari post semalam.. Bukan tak sudi menaip semua ni pada halaman yang lalu.. Tapi FawwazSecret taknak burukkan halaman tuh.. Lagipun halaman ni adalah luahan FawwazSecret, jadi tak salah lah kalau diselitkan disini..

Tak mengapalah.. Lupakan apa yang FawwazSecret sampaikan.. Yang pastinya kita sesama menyedari apa yang sedang berlaku, dan merenung apa yang akan berlaku.. Bagi yang telah berlaku itu, ada baiknya kita lupa-lupakan dan jangan sesekali kita mengulanginya.. Tapi terus terang lah FawwazSecret katakan, kita semua ni sama saja.. Apa yang selalu kita nampak, kita baca, kita berkemungkinan besar sedar di waktu itu saja.. Tapi selepas beberapa minit, kita hilang dari rasa sedar tuh dan terus kembali kepada diri kita yang asalnya.. Sebenarnya macam mana pon kita ni, Allah swt terima.. Janji ikut apa yang disuruhNya.. Tak susah.. Tapi yang susahnya bila di awalnya kita macam lain, tetiba kita ingin mengubah diri kita seperti orang lain.. Tak salah.. Niat baik untuk kita berubah tuh ada.. Tapi, jangan kita sengaja ingin mengikut cara dan pakaiannya saja.. Kenapa..?? Sebabnya, suatu hari nanti kita akan berbalik kepada diri kita yang asalnya.. Contoh pakaian.. Kalau kita biasa dengan t-shirt ketat dan berseluar, dan secara tiba-tiba kita ingin berubah menjadi seseorang yang gemar memakai blouse dan ber-skirt.. Tak mengapa.. Betulkan niat terlebih dahulu.. Menjadilah kita sepertinya kerana Allah swt.. Kalau kita menjadi sepertinya bukan kerana Allah swt, percayalah bahawa kita akan kembali untuk menjadi diri kita yang sebelumnya.. Contohnya, kita pasti akan ber-skirt dengan t-shirt ketat.. Jadi kalau nak berubah, perbetulkan niat kerana Allah swt ye..

Rasanya setakat ni saja apa yang baik dan tak baik yang FawwazSecret nak sampaikan.. Nanti jumpa di lain post, sama-sama kita renungkan dan belajar sedikit demi sedikit untuk merubah diri kita menjadi yang sepatutnya.. Dan ingat, semua di antara kita tiada yang sempurna..

Salam Renungan,
FawwazSecret

Thursday, 5 December 2013

Cara-Cara Menutup Aurat

Bismillah Hirrahman Nirrahim..
Hari ini FawwazSecret nak kongsikan cara-cara menutup aurat bagi wanita yang dituntut oleh Islam.. Tujuan FawwazSecret nak kongsikan ni sebab nak betulkan cara wanita-wanita di luar sana yang merasakan bahawa dirinya sudah lengkap menutup auratnya tetapi dalam tak sedar sebenarnya dia tidak mengikut keseluruhan cara yang dituntut dalam Islam.. Sumber yang FawwazSecret dapat untuk sampaikan cara-cara menutup aurat yang betul ialah dari apa yang telah disebutkan di dalam kitab suci Al-Quran..

Kenapa wanita Islam wajib menutup aurat..??
Kerana ia termaktub di dalam Al-Quran, Surah Al Ahzab ayat 59 yang bermaksud,
"Hendaklah mereka menghulurkan tudung ke seluruh tubuh mereka, supaya mereka lebih mudah dikenali orang, kerana itu mereka tidak diganggu"..
Rasulullah saw telah bersabda,
"Bahawa anak perempuan bila cukup umurnya, maka mereka tidak boleh dilihat akan dia melainkan mukanya dan dua tapak tangannya hingga ke pergelangan".. (Hr Abu Daud)

Mari sesama kita lihat bahagian manakah yang boleh diperhatikan..


MUKA DAN TANGAN
Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah saw dengan memakai pakaian yang nipis..
Sabda Rasulullah saw,
"Wahai Asma, sesungguhnya gadis yang telah berhaidh, tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja".. (Riwayat Muslim dan Bukhari)
Surah An Nisaa ayat 34, Allah swt telah berfirman,
"Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita"
Sepotong ayat dari Surah Al 'Araf ayat 26, Allah swt juga telah berfirman,
"Hai anak keturunan Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk perhiasan.. Dan pakaian Taqwa itu adalah pakaian yang paling baik"

MUKA DAN LEHER
"Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan kamu seperti orang jahiliyah yang terdahulu"
(a) Bersolek iaitu make-up
(b) Menurut Miqtil
     - Sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliyah
DADA
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutup dada mereka"

WANGIAN
"Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata itu adalah zina".. (Riwayat Nasa' Ibn Khuzaimah dan Hibban)

KAKI (Tumit Kaki)
"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya), agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan"
Surah An Nur, ayat 31:
(a) Menampakkan kaki
(b) Menghayunkan/melenggokkan mengikut hentakan kaki

KEPADA SIAPA AURAT BOLEH DIPERLIHATKAN..??
Dalam Surah An Nur ayat 31 Allah telah berfirman,
"Dan janganlah memperlihatkan perhiasan mereka kecuali kepada suami-suami mereka, atau bapa-bapa mereka, atau bapa-bapa mertua mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka (anak tiri), atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita (rakan sejawat yang berkhidmat) dengan mereka, atau hamba sahaya mereka, atau orang-orang lelaki yang menjadi pengikut mereka yang tidak mempunyai syahwat (nafsu) terhadap perempuan, atau kanak-kanak yang belum timbul berahinya apabila melihat aurat perempuan"..

Pesanan akhir dari FawwazSecret kepada wanita-wanita di luar sana.. Tak perlu untuk kamu kelihatan cantik dengan memakai wangian, perhiasan dan solekan kerana apa yang telah Allah swt berikan itu adalah lebih cantik berbanding dengan kamu menghiasinya..
Contoh perhiasan, wangian dan solekan yang sering wanita zaman kini pakai adalah ;
  • memakai kasut bertumit tinggi
  • rantai leher berloketkan binatang dan sebagainya
  • keronsang yang banyak menghiasi tudung
  • gelang tangan yang kepelbagaian warna dan bentuk
  • wangian yang kononya tahan lama (berbau kuat)
  • memakai gincu berwarna terang
  • memakai bedak sehingga menutupi kulit asal
  • memakai celak terlalu terang
  • memakai pemerah pipi sebagai tambahan solekan

Sekiranya kaum wanita di luar sana ada memakai wangian, perhiasan serta solekan sebegini, belajar lah untuk meninggalkan ia.. Takkan ada istilah rugi kerana lebih rugi bagi kita jika tidak mensyukuri kurnia kecantikan yang telah Allah swt berikan, malah ditutupi dengan solekan.. Dari segi pakaian jugak, tidak elok jika mengenakan kasut bertumit tinggi jika pakaian kita seolah wanita solehah.. Bunyi kasut itu seolah kita ingin menunjukkan perhiasan kita kepada orang lain.. Dan sekiranya kamu sudah biasa dengannya, berubahlah untuk mencari kasut bertumit tinggi yang tumitnya diperbuat daripada getah..

Wednesday, 4 December 2013

Cara Tangani Stress

Hai.. Post kali ny FawwazSecret nak kongsikan cara terbaik untuk kita menangani stress.. Kita sering kali mengalami stress apabila kita pulang dari tempat kerja, memikirkan pelbagai masalah kewangan dan dalam pelbagai situasi.. Tipu lah kalau kita sendiri tak pernah mengalami stress.. FawwazSecret sendiri pon kadang mengalami stress jugak.. Bila fikirkan bilalah nak dapat kerja yang elok-elok.. Hee.. :-) Bergurau saja.. Tapi serius, FawwazSecret pon kadang-kadang stress jugak.. Dan tak tahu cara terbaik untuk menanganinya..

Hari ni, FawwazSecret dapat satu petua di mana kita boleh hilangkan stress dengan cara urutan leher dan bahu.. Dengan cara ini, ia boleh melegakan ketegangan otot dan melancarkan perjalanan darah.. Haa, maknanya tak boleh tangani sorang-sorang.. Perlu jugak bantuan orang.. Jangan risau.. FawwazSecret akan kongsikan langkah-langkah bagi orang yang akan mengurut si stress..

LANGKAH-LANGKAH URUTAN LEHER DAN BAHU
  1. Minta pasangan anda duduk dengan selesa, pejamkan mata dan fikirkan tentang sesuatu yang menyenangkan.. Berdiri di belakangnya dan letakkan tangan di atas bahunya.. (tanggalkan cermin mata jika ada)..
  2. Ibu jari diletakkan di bahagian tengkuk dan urut dengan perlahan hingga ke bahu dan kembali ke tengkuk semula.. Ulangi urutan ini sebanyak 3 kali..
  3. Gunakan kedua-dua tangan dan urut bahagian bahu hingga ke bahagian atas lengan.. Ulangi urutan ini sebanyak 3 kali..
  4. Urut dengan ibu jari bermula dari bahagian bawah tengkuk mengarah ke luar menjauhi tulang belakang.. Ulangi urutan ini sebanyak 3 kali..
  5. Urut dengan ibu jari bahagian bawah tengkuk menggunakan teknik memutar..
  6. Letakkan satu tangan di dahi dan satu lagi tangan di tengkuk.. Dengan perlahan putarkan kepalanya ke kanan dan kemudiannya ke kiri..
  7. Gunakan jari-jemari untuk mengurut bahagian tengah dahi dan terus ke bahagian tepi dengan menggunakan teknik memutar.. Ulangi langkah ini sebanyak 3 kali..
  8. Letakkan kembali tangan di bahagian bahu pasangan..

" Jika fikiran kita positif "
" Kita rasa positif "
" Kehidupan kita jadi positif "
" Tindakan kita juga positif "
Akhir kata FawwazSecret ; " Kita tangani stress secara positif " !!

Selamat Mencuba !! Dan Selamat Beramal !!

Tuesday, 3 December 2013

Fakta 26hb

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
FawwazSecret ada suatu cerita yang wajib bagi kita semua renungkan bersama..


Satu fakta mengenai satu nombor yang menarik untuk sama-sama kita fikirkan..
Adakah kita sedari..??

  1. Tsunami di Acheh berlaku pada 26 Disember 2004..
  2. Gempa di Jogia berlaku pada 26 Mei 2006..
  3. Gempa di Tasik, Jawa Barat berlaku pada 26 Jun 2010..
  4. Gunung berapi meletus pada 26 Oktober 2010..
  5. Jambatan tenggarong di Samarinda, Indonesia runtuh pada 26 September 2013..
  6. Taufan Haiyyan diutus Allah swt pada 26 Oktober 2013 yang lalu.. Untuk menunjukkan kekuasaan-Nya kepada Rakyat Filipina yang telah merobohkan rumah-Nya di Manila untuk digantikan dengan shopping mall..
Tidakkah kita tertanya-tanya..?? Mengapa semua bencana yang Allah swt turunkan ini selalunya berlaku pada tanggal 26 haribulan..?? Adakah ianya satu kebetulan..?? Peringatan untuk semua yang membaca post FawwazSecret kali ny.. FawwazSecret mohon, bukak lah dan baca lah dalam Al-Quran, juzuk yang ke-26.. 

Dimana Allah swt telah berfirman yang mafhumnya,
"sedikit waktu lagi Aku akan menggoncang kan langit dan bumi, laut dan darat"

Permintaan FawwazSecret sekali ini, jangan lah sesama kita menghina seseorang yang sentiasa membaca dan mengerti tiap ayat suci Allah swt.. Kerana di situlah punca terdetiknya keikhlasan hati seseorang itu untuk mengubah kehidupannya serta mengubah dirinya, kerana seseorang itu sedar akan tiap yang berlaku pasti akan menimpa dirinya kelak..

Mohon kepada semua pembaca blog FawwazSecret, sesama kita baca dan renungi ayat suci Al-Quran, juzuk yang ke-26, supaya kita sedar dan tahu, sesungguhnya Mukjizat Allah swt itu ada..!! Dan jika pembaca sudi, sampaikanlah fakta bencana ini kepada hamba-hamba Allah swt yang lain.. Wallahu'alam..

Monday, 2 December 2013

Pembuka Tirai Disember

Bismillah Hirrahman Nirrahim..
Maaf, tak sempat nak meng-update cerita semalam, dimana Mummy Daddy ada buat sedikit kenduri kesyukuran atas penerimaan tender kantin untuk Mama.. Alhamdulillah ramai yang datang.. Meriah.. Asalnya Mummy nak buat makan-makan dengan family Daddy saja.. Tetiba Daddy keluarkan idea untuk buat steamboat.. Mummy open jea.. Selepas selesai membeli segala perkakas, kebetulan saudara mara MakLang dari Kelantan pon sampai.. Jadi diorang pon dijemput untuk makan malam bersama.. Selesai solat maghrib, Mummy berniat agar kenduri kecil-kecilan ni dapat megeratkan lagi hubungan mereka sesama keluarga.. Alhamdulillah.. Semuanya berjalan lancar.. Cuma ada sesetengah yang tak menyentuh makanan sebab ada jemputan kenduri kan, jadi masih kenyang.. Nak jamah nanti kang cekang pulak perut.. Janji semua datang.. Hee.. :-)

Mummy sediakan segala masakan di dapur, Daddy pulak sediakan tempat bakar di luar.. Bila semua dah selesai, segala makanan di bawa ke luar.. Wah, bukan main seronok lagi.. Orang yang memanggang segala makanan steamboat tuh di import dari Terengganu.. Ditambah pulak masa makan, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.. Terasa bagai ada di Pantai Batu Burok pulak.. Hee.. :D Sayangnya Mummy Daddy tak sempat snapkan walaupun sekeping gambar.. Biasalah masing-masing sibuk kan.. Tapi memang best.. Masing-masing bergurau senda.. Siap Mummy diperkenalkan sebagai bakal menantu Mama lagi.. Bila semua tahu, semua nak rasa masakan Mummy.. Alhamdulillah.. :-)

Dalam sedang rancak makan, Poksu sekeluarga sampai.. Moksu hairan tengok Mummy sebab Mummy sekarang makin kecik.. Biasalah Mummy tak sihat.. Poksu pon pandai jea cakap Mummy hisap dadah sebab badan dah lebih kurang dengan dia.. Muaz, anak Poksu pulak taknak berjauhan dengan Mummy.. Nak Mummy dukung dan suapkan dia setiap masa.. Daddy macam biasa, sembang-sembang dengan Poksu, melayan kerenah rakan-rakan Abe.. Abe dengan Daddy ada projek motor diorang.. Selagi tak selesai, selagi tuh lah tak habis perbualannya.. Saudara mara dari Kelantan semua memuji masakan Mummy.. Mummy cuma berterima kasih sebab Mummy buat semuanya habis ringkas.. Daddy pulak tak habis mengusik Kakcik Mira dengan Hairi.. Dalam Mummy sedang mendukung mesra Muaz, tetiba Poksu dah nak balik.. Mummy pon bawak Muaz untuk diberikan pada Poksu.. Masa tuh Poksu dah ada dalam kereta.. Lepas pada Poksu pegang Muaz, Muaz nak sayang Mummy.. Takpalah budak-budak biasa lah.. Dengan tak semena, Muaz peluk Mummy erat, tarik Mummy.. Sampaikan Poksu cakap, "sudah-sudahlah tarik kak wani, satgi kak wani cium abah pulak".. Memalukan jea Poksu.. Semua-semua yang ada di situ memerhatikan saja gelagat Mummy dan Poksu.. :-)

Sembang-sembang semuanya bersama Mama, Mummy katakan bahawa kenduri ni pembuka bulan Disember.. Mama pon bagitahu Mummy Daddy bahawa 30 Disember ni, Anniversary Mama.. Tapi Mama dah takda sapa nak sambut.. Mummy merenung Mama.. Mama hairan.. Mana taknya, Mummy terfikirlah seandainya Mummy di tempat Mama.. Selepas selesai semua, dah hampir jam 11malam, Mummy pon menerima panggilan dari keluarganya.. Saudara mara MakLang semua dah bergerak masuk ke dalam rumah.. Jadi Mama mintak Mummy tinggalkan semua,  biar Mama dan lainnya yang uruskan.. Mama selalu utamakan keselamatan bakal menantu dia.. Tak kisah lah siapapun.. Itulah Mama, memang terbaik.. :-) Mummy pulang dengan hati senang..

Haa.. Itu pembuka 01 Disember Mummy Daddy sekeluarga..
Pembuka Disember korang apa pulak..??

Saturday, 30 November 2013

Penutup November 2013

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
Hari ini adalah hari terakhir dalam bulan November dimana kita ada lagi 31 hari untuk menyambut Tahun 2014.. Macam mana dengan kenangan November korang..?? Banyak celebrate hari-hari penting macam Mummy Daddy dak..?? Hee.. Bulan November Mummy Daddy sentiasa dalam kesibukan.. FawwazSecret pon tak sempat nak meng-updatekan apa-apa kerana kebetulan, FawwazSecret pon sibuk dan mendapat pekerjaan baru.. Dan, dalam masa yang sama, dengar-dengar khabar, Mummy Daddy pon dah tak lama lagi akan menzahirkan perkahwinan diorang.. Alhamdulillah.. Itulah yang FawwazSecret harapkan.. Dan lagi satu, FawwazSecret tak tahu bila kali terakhir untuk FawwazSecret menulis di blog ny.. Sebabnya selepas Mummy Daddy merasmikan segalanya, FawwazSecret mungkin akan mengundurkan diri.. Dan Mummy FawwazSecret yang akan menulis di blog ny bertemankan Daddy FawwazSecret.. Tapi Daddy FawwazSecret pulak syorkan supaya FawwazSecret terus menulis.. Kata Daddy, risau kalau Mummy tak sempat nak bukak blog cause masa sepenuh Mummy mestilah diisi bersama Daddy.. FawwazSecret sebenarnya tak kisah.. Nak berkongsi blog pon rasanya Mummy pon tak kisah.. Sebab dalam blog ny pon kadang ada masa FawwazSecret update kan cerita Mummy Daddy dan ada kalanya cerita dari FawwazSecret sendiri.. So, terpulang la..

Hurm esok Mummy bercuti dan kebetulan esok jugaklah hari kenduri kawan Mummy.. Mummy mungkin pergi tanpa bertemankan Daddy.. Bukan apa.. Cara Mummy Daddy ny berbeza.. Selagi kawan-kawan tak tahu bahawa diorang sudah berumah tangga, selagi itulah apa-apa yang berkaitan dengan kawan-kawan, Mummy Daddy takkan campur adukkan dalam urusan bersama.. Macam pelik kan..?? Pelik-pelik pon sweet dan sebenarnya kalau orang berfikiran positif terhadap Mummy Daddy, mereka akan mengerti.. Sesungguhnya Mummy Daddy berbuat sedemikian kerana menghormati orang-orang yang memerhatikan mereka.. Thats why, mereka berasingan.. Dan lagi satu, malu dan sopan itu yang terpenting.. :-)

Okay lah untuk post kali ny.. Itu sahaja yang FawwazSecret nak sampaikan.. Harap maaf sekiranya cerita-cerita yang FawwazSecret sampaikan untuk bulan November ny ada membuat sesiapa yang membacanya tersinggung atau sebagainya.. Mana taknya cerita adik Safiya pon ada tertulis kan..?? Jadi risau kalau family adik Safiya sedikit tersinggung apabila membaca post-post FawwazSecret.. Tapi, percayalah.. FawwazSecret hanya menyampaikan cerita Mummy Daddy.. Dan cerita-cerita ini bukanlah rekaan.. Tapi ianya adalah cerita benar.. So, kepada mereka-mereka yang mungkin tersinggung, sedar-sedarkanlah diri untuk menerima kenyataan cerita-cerita itu..

Salam Ikhlas,
FawwazSecret

Friday, 29 November 2013

Adik Tecik Safiya VII

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
FawwazSecret mohon maaf sekiranya ada salah silap dalam menyampaikan sambungan cerita Mummy Daddy..

Cerita Ahad, 24 Nov dimana hari ny Mummy holiday.. Kebiasaannya hari Ahad Mummy sedikit sibuk, seawal pagi bangun untuk beri makan pada ayam, kucing dan burung merpati peliharaannya.. Selepas selesai semua Mummy sambung tidur.. Tapi tak lama, dalam jam 9pagi Mummy bangun semula untuk beli ikan dan sayuran di Pasar Tani.. Itu rutin pagi Mummy.. Daddy pulak seawal pagi bangun mencari makan.. Bila dilihatnya tiada makanan, bergerak keluar lah Daddy bersama Kakak dan adik Safiya ke rumah Tok.. Sesampai di rumah Tok, motor mereka kehabisan minyak.. Jadi Daddy buat keputusan untuk menelefon Mummy.. Sayangnya Mummy masa tuh sedang sibuk memasak bubur untuk adik Safiya.. Jadi Daddy buat keputusan menunggu sehingga Mummy datang..

Tepat jam 1.15tengahari, Mummy sampai di rumah Tok lalu membawa Daddy dan adik Safiya pulang.. Adik Safiya membuat pelbagai kerenah yang Mummy sendiri tak pernah tengok sikap adik Safiya.. Sekali Mama bersuara, "dia nak tidur tuh wani".. Adik Safiya gayanya seperti tak selesa di rumah Mama.. Bila disoal, "nak balik kat umi?" Dia menggelengkan kepala.. Mummy mula tak faham dengan sikap adik Safiya, cepat memberontak.. Mummy bagi susu, adik Safiya taknak.. Tapi lastnya adik Safiya buka tin susu.. Daddy minta Mummy letakkan sedikit susu di dalam piring dan berikan saja pada adik Safiya.. Sempat di snap-kan kerenah adik Safiya..


Sesudah makan, adik Safiya bermain di hadapan pintu.. Kadang duduk termenung, kadang bangun.. Sempat jugak di-snapkan semasa adik Safiya bangun dan ingin masuk semula ke dalam rumah..


Selepas beberapa minit, adik Safiya mula buat perangai.. Mummy dah tak tahu cara terbaik untuk dilakukan.. Jadi, Mummy dukung adik Safiya dan letakkan dia dalam buaian.. Menangis dia sampai akhir sekali Mummy bagi susu dan berzikir "lailahaillallah" sehinggalah adik Safiya tidur.. Pada masa tuh Mama dan lainnya sedang bersiap untuk ke tempat kenduri.. Daddy pulak sibuk nak ke Air Hitam untuk setting motorsikal dia.. Abe pon nak ikut Daddy.. Sekarang satu-satunya yang ada di rumah hanya Mummy.. Jadi Mummy buat keputusan menunggu adik Safiya..

Apabila menjelang petang, Mummy bersama Kakak dan Kakcik Mira sibuk di dapur membuat cucur untuk makan petang.. Adik Safiya pulak main air seorang diri.. Mama sedang mandi manakala MakLang baru bangun dari tidur.. Mama dah pesan, "wani tolong tengok Safiya na".. Tapi Mummy tak sempat nak menjaga adik Safiya sebab tangan Mummy sebelah kanan penuh dengan tepung, tangan kiri sedang menggoreng.. Tak cukup tangan Mummy nak gunakan untuk adik Safiya.. Jadi Mummy meminta bantuan Kakcik Mira untuk bukak baju adik Safiya.. "bukak baju dia, dia main air tuh dia nak mandi kot, bagi dia mandi dalam tab dengan kakak", kata Mummy.. Sesudah adik Safiya mandi, Mama dan MakLang pon bergegas ke dapur untuk tengok Mummy menggoreng cucur.. Dalam masa yang sama adik Safiya nak Mummy suapkan dia cucur yang sudah digoreng.. Berulang alik Mummy dari menggoreng, menyuap adik Safiya sedangkan pada masa tuh Mama memerhati setiap tingkah Mummy sambil tersenyum.. Mana taknya, sebelah adik Safiya ada Mama, MakLang, Kakcik Mira tapi, Mummy juga yang adik Safiya inginkan.. Selesai menggoreng, mereka berhidang di luar rumah..

Dan apabila malam menjelma.. Sesudah Isya', Daddy dan Abe sampai di rumah.. Yang lainnya semua pergi rumah Tok.. Yang ada di rumah hanya Mama, Mummy, Daddy, MakLang dan adik Safiya.. Adik Safiya malam tuh dah lain.. Banyak termenung.. Mummy merasakan adik Safiya merindui suasana di rumahnya.. Mana taknya, di sana adik Safiya lebih bebas melakukan apa saja berbanding di sini, nak menyentuh apapun semuanya di tegur.. Lain orang lain caranya.. Lain orang lain penjagaannya.. Kebetulan ataupun mungkin tergerak hati keluarganya, pada malam tuh jugaklah keluarga adik Safiya datang menjemputnya pulang.. Pulang bersama rama-rama besar.. Selamat pulang adik Safiya..

"Kisah adik Safiya berakhir sampai sini.."
"Kalau ada lagi, FawwazSecret bersenang hati untuk bercerita lagi.."

Adik Tecik Safiya VI

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
FawwazSecret mohon maaf sekiranya ada salah silap dalam menyampaikan sambungan cerita Mummy Daddy..

Ceritanya 23 Nov, hari esoknya selepas Mummy tidurkan adik Safiya petang semalam.. Pagi ini, Mummy tetap tak mengganggu Daddy untuk hantarkannya ke tempat kerja.. Dalam jam 11pagi, Daddy menelefon Mummy menyatakan bahawa Daddy dah call PakCik yang nak ubatkan jari Mummy tuh.. Kiranya petang tuh Mummy kena balik awal.. Bila Daddy bertanyakan Mummy soal adik Safiya, Mummy menjawab, "kita bawak adik, tapi ma nak siap dia, tamo orang lain siap dia.. adik bangun dah?".. Daddy menjawab, "bangun dah, puas dia tidur.. 12jam.. pecah rekod.. haha".. "stokin bukak dak?", tanya Mummy.. "dak tak bukak, dy tamo bukak", jawab Daddy.. "takpalah jangan bagi stokin tuh kotor.. petang ny nak bagi dia pakai..", bagitahu Mummy kepada Daddy.. Daddy mengiakan kata-kata Mummy lalu memutuskan talian telefon..

Sampainya waktu petang, Mummy bergegas pulang menaiki honda.. Selesai mandi dan solat, Mummy berjumpa dengan Daddy dan adik Safiya di rumah Mama.. Sesampai Mummy di rumah Mama, adik Safiya sedang tidur.. Mummy cuba kejutkan adik Safiya, akhirnya terjaga juga dari tidur.. Tapi masih mengantuk.. Mummy abaikan lalu persiapkan segala perkakas adik Safiya.. Selesai semua Mummy bawak adik Safiya masuk ke dalam kereta.. Dengan tak semena adik Safiya muntah atas Mummy.. Daddy terkejut, "allah".. Terus adik Safiya menangis.. Mungkin adik Safiya takut dirinya dimarahi oleh Mummy mahupun Daddy.. Mummy bersuara, "abh amik air panas, cuci kusyen kereta ma.. adik takpa, biar ma urus".. Adik Safiya masih menangis sehinggalah Mummy memujuk dengan nada paling lembut, "adik, tamo teriak, adik tak salah.. meh kak basuh nah.. tamo teriak.. sayang kak wani kan".. Adik Safiya berhenti menangis lalu mencium pipi Mummy..

Selesai semua, Mummy masuk ke dalam rumah untuk mencuci kainnya yang kotor.. Manakala Daddy asyik dengan mencari seluar Mama untuk dipakaikan pada Mummy.. Tapi Mummy taknak.. Sesudah mencuci, Mummy mengeringkan kainnya lalu dipakai semula.. Adik Safiya jugak Mummy siapkan pada masa tuh.. Dipakaikan losyen baby, bedak dan minyak baby.. Sempat Mummy snapkan gambar sesudah adik Safiya bersiap..



Daddy pulak sibuk masukkan segala barang ke dalam kereta.. Sesudah siap semua, Daddy bersuara, "huh, rasa macam nak bawak family jalan jauh uh".. Hehe.. Ada-ada jea Daddy.. Semasa dalam perjalanan ke Makam Puteri Lindungan Bulan, Mummy Daddy sempat bersnap dalam kereta.. Sama jugak dengan adik Safiya.. Cuma gambar bertiga tak dapat yang terbaik..



Sesampai Mummy Daddy di rumah PakCik tersebut, PakCik bertanya, "anak sulung lah ny".. Mummy senyum.. Daddy menjawab, "ya".. "ouh bila pulak nak boleh numbor dua", tanya PakCik tersebut.. Mummy Daddy hanya tersenyum.. Memang Mummy Daddy punya aura ibu dan ayah.. Tahniah lah Mummy Daddy.. Semasa dalam perjalanan pulang,  adik Safiya nak buang stokin yang Mummy pakaikan.. Mummy tak ingin membukanya.. Lalu adik Safiya membuka dengan sendiri nya.. Hairan Mummy.. Kenapalah adik Safiya nak buka sangat stokin tuh.. Rupa-rupanya, adik Safiya nak letakkan kakinya pada air-cond.. Macam-macam kerenah adik Safiya sorang ny..

Sesampai Mummy Daddy di rumah Mama, Mummy Daddy berehat-rehat sebentar.. Tetiba Mama menghampiri Mummy, "meh nak tengok jari".. Dalam masa yang sama, MakLang dan Kakcik Mira sampai di rumah Mama.. Terus MakLang bersuara soal perkahwinan Mummy Daddy.. Mummy tak berminat nak mendengar lalu Mummy bersuara untuk pulang.. Tetiba adik Safiya nak ikut Mummy. Mummy pon bawak lah adik Safiya masuk ke dalam kereta, Daddy menyusul dari belakang.. Bila Mummy memujuk adik Safiya bahawa esok Mummy datang lagi, barulah adik Safiya setuju untuk ikut Daddy masuk ke dalam rumah.. Mummy pulang ke rumahnya.. Dan seperti biasa Daddy menelefon Mummy bila tepat jam 12malam..

"Ada lagi cerita esoknya.. Penghabisan cerita adik Safiya.."

Adik Tecik Safiya V

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
FawwazSecret mohon maaf sekiranya ada salah silap dalam menyampaikan cerita Mummy Daddy.. Ini pulak sambungan cerita semalam nya..

Pepagi Mummy bergerak menuju ke tempat kerja seorang diri.. Pagi ny Mummy tak nak ganggu Daddy sebabnya adik Safiya ada di rumah Mama.. Tetiba dalam jam 10pagi, Daddy menelefon Mummy, "ma dok mana".. "ma kat tempat kerja laa", jawab Mummy.. Daddy menyahut Mummy, "abh nak makan pagi dengan ma, awat ma tak call suruh abh hantaq ma".. Jawab Mummy untuk senangkan hati Daddy, "adik Safiya ada kan, satgi Mama nak pi cari barang, sapa nak jaga adik".. Daddy terasa dengan kata-kata Mummy sebab kebiasaannya di pagi hari, Mummy dan Daddy bersarapan bersama.. Tapi pagi ny lain pulak jadinya.. Selalunya kalau adik Safiya ada sekalipun, Mummy tetap akan call nak Daddy hantarkan dia ke tempat kerja dan bersarapan pagi bersama.. Tapi, lain pula cara Mummy hari ny..

Bila sampai waktu tengahari, Daddy menelefon Mummy sekali lagi.. "ma, adik nak cakap tipon dengan ma".. Adik Safiya lantas memegang fon lalu berbual dengan Mummy.. Apa yang dibualkannya pon Mummy tak berapa nak faham.. Yang Mummy faham adik Safiya cuba mengatakan bahawa orang sering mengganggu dia sebab adik Safiya cuba berkata begini, "wang acau".. Biasalah bahasa budak-budak kan.. Hee.. Mama tetiba menyampuk di belakang, "Safiya cakap dengan sapa tuh, perasan orang sayang dia, takda sapa sayang dia aih".. Adik Safiya tetiba mendiamkan diri.. Mummy cuba bertanya kan adik Safiya, "kita keluar petang nak, naik moto"..  Tiada suara yang menjawab.. Tetiba Daddy bersuara, "ma tanya apa, adik dok angguk, senyum sorang-sorang".. "ma ajak dia kuar petang ny", jawab Mummy.. Daddy mengiakan kata Mummy, "laa ingatkan apa dia dok angguk suka tak sangga".. Mummy menjawab, "takpalah abh, ma buat kerja dulu.. satgi petang kita jumpa".. "okey ma, bye, mwahx", lantas Daddy memutuskan talian telefon..

Hari menjelang petang.. Daddy menelefon Mummy, "ma dok mana.. kita tak jadi bawak adik ka.".. "sat abh, ma nak pi dah", jawab Mummy.. Sesampai Mummy di rumah Mama, kelihatan adik Safiya takda dengan Daddy.. Lalu Mummy bertanya, "mana adik".. "ada kat mama, kat kedai.. ma la lambat sangat", jawab Daddy.. Mummy senyum lalu jawab Mummy ke Daddy, "jom kita pi kat Mama.. adik mesti nak ikot ma punya".. Bergegas Mummy Daddy ke gerai Mama.. Sesampai Mummy Daddy di gerai, Mummy bersalaman dengan Mama.. Daddy pulak terkejar-kejar nakkan wang untuk belikan susu adik Safiya.. Cepat-cepat Mama jawab, "minta kat mak dia la, anak dia".. Mummy menghulurkan tangan pada adik Safiya.. Lantas adik Safiya memeluk Mummy.. Kakak datang menghampiri Mummy, "meh kat kakak".. Adik Safiya menggelengkan kepala.. Sekali Kakak katakan pada adik Safiya, "amboi, ada kak wani, dengan orang lain tamo dah".. Mama menjawab, "dia tau dah sapa sayang dia, bercakap tipon sampai orang lain tak boleh bercakap.. takda penah mau bercakap macam tuh".. Daddy bersuara, "lekas lah ma, kesian budak ny, susu pampers takda.. mana dengan puting botol pon berulat.. benda kecik tuh pon tak leh nak tukaq".. "haa nak buat lagu mana", jawab Mama.. Kakak menghampiri adik Safiya sekali lagi, "Safiya meh Kakak nak dukung".. "amau!!", jawab adik Safiya.. Mama menyahut, "dia tamo dah aih, dia buleh mak tiri dah, dia tamo dah kat orang lain".. Mummy kemudiannya senyum lalu bersuara, "jom lah abh, kita pi mobil amik duit, kita beli barang adik Safiya".. "haa pi-pi mak tiri nak beli semua", jawab Mama.. Amboi Mama.. Ini sudah melampaui batas, mungkin dalam hati Mummy berkata sedemikian..

Mummy Daddy merancang untuk ke Pasaraya CMart Arau.. Sebelum bergerak, Mummy pakaikan baju tebal untuk adik Safiya sebab cuaca masa tuh hampir senja dan sejuk.. Setibanya mereka bertiga di Pasaraya CMart, adik Safiya bukan main suka lagi nak berjalan.. Gayanya seperti tak sabar dah.. Hee.. Relax lah gugirl.. Mummy dukung adik Safiya sebab Mummy tak suka tengok adik Safiya berjalan walaupun adik Safiya suka dengan bunyi kasutnya.. Berjalan punya berjalan, bukan main suka adik Safiya bila Mummy membawanya ke kawasan barangan bayi.. Daddy senang melihat telatah Mummy dan adik Safiya.. Lantas Daddy snapkan beberapa gambar Mummy bersama adik Safiya..





Selesai shopping pampers, susu dan puting.. Tetiba Mummy bersuara, "abh, ma nak belikan adik baju dengan stokin".. Daddy menjawab, "hish ma ny nak beli macam-macam kat anak orang.. entah ka anak ma orang pijak jea mau ada".. "eh, mana ada orang berani pijak-pijak anak ma", jawab Mummy.. Daddy menyahut, "cakap besar".. "mana ada ma cakap besar.. memang takkan ada orang boleh pijak-pijak anak ma.. sebab ma bukan bagi anak ma kat merata orang".. Daddy menyahut, "pandai ma jawab noh".. "semestinyer", Mummy mengiakan kata-kata Daddy.. Tanpa melengahkan masa, Mummy Daddy bergegas ke kawasan pakaian bayi.. Adik Safiya bukan main suka bila Mummy Daddy pilihkan baju untuknya.. Kemudian Daddy bersuara, "ma beli apapun kita tak payah bagi dia bawak balik lah nah".. "memang tak bagi bawak balik pon.. entah ka nanti dia bakar baju yang ma beli".. Daddy terus memegang adik Safiya manakala Mummy menuju ke kaunter bayaran..

Selepas selesai membeli semua, Mummy Daddy menuju keluar dari pasaraya.. Mummy pakaikan adik Safiya stokin dan baju tebal.. Sepanjang perjalanan pulang, adik Safiya tak henti menyentuh mulut, hidung serta pipi Mummy.. Bila Mummy tanya berulang kali, "awat adik".. Adik Safiya berulang kali memberi senyuman hingga akhirnya adik Safiya bersuara, "duu".. Daddy mengatakan bahawa adik Safiya merindui Mummy.. Mummy berzikir, "subhanallah" untuk adik Safiya sehinggalah adik Safiya tertidur dalam pangkuan Mummy.. Sesampai Mummy Daddy di rumah Mama, Mummy tidurkan adik Safiya di dalam rumah.. Daddy pulak tak henti menyatakan sayang pada Mummy.. Sekali Daddy bersuara, "awat ma baik sangat dengan anak orang yang benci ma?".. Jawab Mummy, "alah, biaq la.. ma tamo tau dah sapa benci ka sapa kutuk ka".. Daddy sahut, "ma tau dak ma menang la ny".. Mummy hairan, "apa yang ma menang.. abh, dalam hidup ma takda istilah menang kalah, sebab ma tak berlumba dengan sesapa.. sudah la.. ma nak balik.. nanti tengah malam macam biasa nah".. "okey ma", jawab Daddy..

Beberapa minit selepas itu, Mama sampai di rumah.. Mama bertanyakan Daddy, "beli apa tadi".. "wani beli baju kat Safiya, bagi pakai stokin siap", jawab Daddy.. Mama memuji, "cantik baju Safiya, stokin pon cantik.. wani beli semua?".. "ya, awat ma", jawab Daddy.. Mama hanya tersenyum tanpa berkata apa-apa.. Jam di dinding menunjukkan tepat 11.30malam.. Mama bersuara, "puas Safiya lena".. Daddy menyahut, "wani bagi lena tadi".. Mama senyum lalu memuji, "pandai wani bagi tidur budak, lama dia tidur".. Daddy hanya tersenyum dan mendiamkan diri.. Selewat jam 12malam Daddy menelefon Mummy, seperti malam-malam yang lain.. Mummy bertanyakan adik Safiya.. Daddy bagitahu Mummy bahawa adik Safiya tak bangun, tidurnya nyenyak.. Mungkin sebab pakai stokin.. Jadi adik Safiya kurang alami kesejukan..

"Ada lagi cerita adik Safiya.. Tunggu cerita esoknya.."

Adik Tecik Safiya IV

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
FawwazSecret mohon maaf sekiranya ada salah silap dalam menyampaikan cerita Mummy Daddy.. Ini sambungan cerita selepas dua hari adik Safiya kembali ke rumahnya dan dihantar semula ke rumah Mama..

Seawal pagi Mummy Daddy bangun untuk bersarapan di gerai dekat dengan tempat kerja Mummy.. Sedang Mummy Daddy makan, Mummy bersuara, "ma teringat sangat kat adik Safiya".. Berlinang air mata Mummy.. Daddy menyahut, "ma, depan rezeki ny".. Mummy menjawab, "kesian dia, dulu kecik-kecik nyamuk gigit penuh badan.. la ny besar-besar kudis pulak kat badan.. kalau tak mau jaga, baik hantar kebajikan.. ny dah takmau, kebajikan nak amik, tak bagi pulak".. Daddy menjawab, "biarlah ma.. dosa dia.. abh tamo tau apa dah pasal orang macam tuh.. sia-sia hidup abh"..

Selesai bersarapan pagi.. Mummy Daddy seperti biasa berehat di tempat kerja Mummy.. Beberapa minit selepas tuh, Daddy nak bergerak pulang.. Mummy pulak dah siap nak mulakan kerja.. Sesampai Daddy di rumah, Daddy menelefon Mummy, "ma, abh ada surprise kat ma".. Mummy menjawab, "iya ka, apa dia?? adik ada ka??".. Jawab Daddy, "takda punn".. Mummy seolah merajuk, "hurm ingatkan surprise apa".. Talian telefon diputuskan.. Mummy Daddy masing-masing buat kerja masing-masing.. Sebenarnya, adik Safiya memang ada di rumah Mama.. Entah masa bila orang hantarkan adik Safiya.. Dah tak ingin nak jaga lah kot.. Ataupun masing-masing sibuk dengan kerja kan.. Jadi tak sempat la nak luangkan masa untuk adik Safiya..

Bila hari dah petang, Daddy seperti biasa jemput Mummy pulang dari tempat kerja.. Sesampai keduanya di rumah Mama.. Kelihatan adik Safiya sedang bermain di ruang sliding.. Mummy riang, "adik.. bila mai.. awt abh tak habaq kat ma??".. Jawab Daddy, "memang abh nak habaq.. tapi ingat nak buat surprise kat ma".. Mummy bertanyakan Mama, "ma nak pi mana".. Mama menjawab, "pi kenduri sat".. Mama bersuara bertanyakan adik Safiya, "nak ikut mama??".. Adik Safiya menggelengkan kepala..  Daddy bertanya, "nak duk dengan abg paih??".. Adik Safiya tetap menggelengkan kepala.. Daddy bertanya lagi, "nak ikut kak wani??".. Adik Safiya mengangguk lalu berkata, "ta ani, ani".. Semua tertawakan adik Safiya.. Apapun keputusan adik Safiya, Mama tetap akan bawak adik Safiya ke tempat kenduri..

Mummy dan Daddy seperti biasa menunggu Abe yang sedang membungkus nasi lemak Mama untuk dijual.. Daddy sampai hati tak bantu Abe.. Kata Daddy, "saja nak buat abe rasa macam mana kita rasa bila kita bungkus cepat-cepat, tapi dia dok buat lambat-lambat".. Hee... Busuk punya perangai Daddy.. Hari menjelang senja.. Manakala malam mula mnghampiri.. Mummy bergerak pulang manakala Daddy menunggu kepulangan Mama untuk makan malam.. Tepat jam 12malam, seperti biasa Mummy Daddy berbual terlebih dahulu sebelum baca doa untuk tidur bersama..

"Post kali ny.. Takda gambar.. Tak sempat bersnap apapun.."

Adik Tecik Safiya III

Bismillah Hirrahman Nirrahim.. :-)
FawwazSecret mohon maaf sekiranya ada salah silap dalam menyampaikan cerita Mummy Daddy..

Pada petang keesokannya, Mummy Daddy keluar membawa adik Safiya bersiar.. Masa tuh dah lewat petang.. Mummy Daddy nak bawa jauh-jauh risau pulang masa senja.. Jadi, Mummy Daddy bawa adik Safiya ke pusat membeli belah The Store.. Mummy masa tuh excited nak belikan sepit rambut dan cekak rambut untuk adik Safiya.. Bukan main suka lagi adik Safiya bila dah belikan untuk dia.. Tapi bila dipakaikan, sukanya dia kejap saja, bila lama-lama dibuangnya sepit rambut tuh.. Sampaikan Mummy cakap, "tak gugirl lah sayang"..

Sebelum Mummy Daddy bergerak pulang ke rumah, Mummy Daddy bersiar lagi, sekadar nak ceriakan adik Safiya.. Selepas bersiar, Mummy Daddy pulang ke rumah.. Sesampai di rumah, Mummy ikat tocang rambut adik Safiya.. Bukan main comel lagi dia.. Tapi bila lama-lama, adik Safiya dah taknak.. Seolah rimas pulak.. Mummy pon buka lah ikatan tuh.. Sekali Mummy buka ikatan tocang tuh, rambut adik Safiya terus jadi macam rambut Joe Jambul..


"Inilah Safiya Jambul"

Sempat lagi Mummy bersnap gambar adik Safiya.. Kemudian Mummy betulkan kembali rambutnya.. Beberapa minit selepas itu, adik Safiya kelihatan anak-anak kucing sedang bermain.. Lantas adik Safiya memakai kasut Mummy lalu menghampiri anak-anak kucing tuh untuk bermain bersama.. Sempat jugak di snap kan gambar adik Safiya..


Hari sudah menjelang senja.. Mummy Daddy masuk berehat dalam rumah.. Selepas selesai maghrib dan isyak, Mummy Daddy terpaksa menghantar adik Safiya ke rumah Tok sebab Mummy Daddy nak keluar, ada sedikit hal.. Nak bawak adik Safiya tuh tak salah cuma air embun dan angin malam tak sesuai untuk budak-budak.. Jadi Mummy buat keputusan lah untuk tinggalkan adik Safiya buat sementara waktu di rumah Tok.. Selepas selesai kerja-kerja Mummy Daddy, keduanya ke rumah Tok untuk bawak balik adik Safiya..

Sesampai Mummy Daddy di rumah Tok.. Keduanya memberi salam, "assalamualaikum".. Selepas ada yang menjawab salam, barulah keduanya bergerak masuk.. Mummy terus menghampiri adik Safiya, "aik adik teriak".. Tok pon jawab, "teriak kejap tadi, bagi susu diam sat".. Adik Safiya menghampiri Mummy, lalu Mummy bertanyakan makan adik Safiya, "adik lapar ny kan.. kita makan nasi nah".. Adik Safiya hanya mengangguk tanda setuju dengan apa yang Mummy cakapkan.. Masa Mummy bawak adik Safiya ke dapur, Tok memerhatikan Mummy.. Tok hairan, macam mana adik Safiya boleh jadi serapat tuh dengan Mummy.. Lantas Daddy menegur, "biarlah kat depa dua, tok.. lagipun Safiya takda kasih sayang mak".. Mummy di dapur rancak menyuap adik Safiya makan nasi bersama ikan goreng.. Sesudah makan, Mummy tengok jam, hampir lewat malam.. Mummy bersuara untuk pulang..

Semasa adik Safiya dalam pelukan Mummy, Tok menegur, "sapa ny?? umi?? macam umi??" Adik Safiya menggelengkan kepala.. Daddy menyahut, "bukan umi?? pastuh ny sapa?? ucu??".. Adik Safiya tetap menggelengkan kepala.. Tok menyambung, "amik bela lah wani, dia bukan ada mak".. Mummy hanya tersenyum.. Apa lagi yang harus Mummy katakan.. Mummy berbuat sesuatu perkara tuh tujuannya bukan untuk menunjuk pada sesiapa, tapi itu lah perangai sebenar Mummy.. Tok bersuara lagi, "sebenarnya dia suka tengok kalau wani gaduh dengan abg paih disebabkan Safiya" "tapi Safiya boleh rapat macam ny dengan wani, wani pulak tak marah bila Safiya rapat dengan abg paih".. Terus Mummy menjawab, "nak marah buat apa tok.. adik ny bukan salah.. yang salahnya orang yang melahirkan.. masa tau, nak sangat.. bila dah ada, tak peduli pulak".. Sambil Tok memegang bahu Mummy, "biarlah wani, kesian ke masa depan Safiya la".. Mummy senyum sambil bersalaman dengan Tok, "takpa, ada lah tuh Tuhan nak tunjuk, wani balik dulu nah".. Tok mengangguk tanda setuju..

Daddy hanya tersenyum melihat Tok dan Mummy.. Apabila menaiki skuter, Daddy bersuara, "tok terkejut tengok Safiya mau kat ma, dia payah nak mau kat orang yang dia tak kenai".. Mummy memegang bahu Daddy.. Daddy bersuara lagi, "abh sayang kat ma.. ma buat Safiya rasa yang dia dapat kasih sayang.. abh tak tau selama ny macam mana hidup dia".. Mummy menyahut, "macam mana pon abh, Tuhan dah tetap semua".. Sesampai Mummy Daddy di rumah Mama, Daddy bersuara, "sebenarnya abh yang salah.. abh buta.. Tuhan dah bagi ma ubah hidup abh.. tapi abh ny yang tak boleh nak keluar dari hidup dia tuh.. abh tersekat..".. Mummy menggengam erat tangan Daddy, "sudah lah abh.. nak kenang pon tak guna dah".. Daddy menyahut, "abh la ny tak kisah dah orang nak kata apapun kat ma.. bila ma dah jadi isteri abh depan semua orang nanti, takkan abh nak berdiam lagi kan, orang mengata bini abh".. Mummy bersalaman dengan Daddy, meredakan keadaan, "biarlah abh.. dosa depa.. jom ma balik dulu"..

Lantas Mummy bergerak pulang.. Beberapa minit selepas Mummy sampai di rumah, Daddy menelefon Mummy mengatakan rindu.. Padahal baru setengah jam yang lalu berjumpa.. Mummy pulak tak habis bercerita soal suap menyuap antara dia dengan adik Safiya.. Terfikir Daddy, entah ke adik Safiya di rumah nak makan apapun suap sendiri.. Sebab tuh dia jadi lain bila ada orang suapkan dia.. Apapun yang bermain di fikiran Mummy Daddy, sebenarnya itu tak penting.. Yang penting, kita ikhlas memberi apapun untuk adik Safiya..