بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ...Ya Allah... Jika Kami Jatuh Cinta.. Labuhkanlah Cinta Kami Kepada Mu.. Agar Bertambah Kekuatan Kami Untuk Menyintai Mu.. Ya Muhaimin... Jika Kami Jatuh Hati.. Izinkanlah Kami Saling Menyentuh Hati Untuk Bertaut Pada Mu.. Agar Kami Tidak Jatuh Dalam Jurang Cinta Nafsu.. Ya Rabbana... Jika Kami Jatuh Hati.. Jagalah Hati Kami Agar Tidak Berpaling Daripada Hati Mu.. Ya Rabbul Izzati... Jika Kau Halalkan Kami Untuk Saling Merindui.. Jangan Biarkan Kami Melampaui Batas Sehingga Melupakan Kami Pada Cinta Hakiki dan Rindu Abadi Hanya Kepada Mu, Ya Allah.. Ya Rahman... Jika Kami Sememangnya Ditakdirkan Untuk Bersama.. Satukanlah Kami Ke Jalan Yang Diredhai Mu.. Dan Bimbinglah Kami Untuk Selalu Bersujud Kepada Mu, Ya Allah.. اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن...


Friday 27 September 2013

Kisah Menarik Surah Al-Israa'

Bismillahirrahmanirrahim... :')
Malam ny FawwazSecret selesai bacaan Surah Al-Israa' yang bermaksud Memperjalankan di Malam Hari.. Selepas FawwazSecret selesai baca terjemahannya.. Terlahir rasa keinsafan dalam diri.. Bukan sedikit tapi terasa banyak.. Cuba kita luangkan masa dalam satu jam untuk kita hayati dan fahami ayat-ayat dalam Surah Al-Israa'.. FawwazSecret yakin pasti akan ada diantara kita yang akan menitiskan air mata keinsafan.. FawwazSecret ajak mangaji bukan sebab FawwazSecret ny orang yang baik-baik.. Tak jugak.. Tapi kita dah akhir zaman sekarang.. Lagi kita mendekat dengan Al-Quran, lagi kita akan cepat temui kebenaran kehidupan kita.. SubahanAllah.. :')

Untuk pengetahuan semua.. Surah Al-Israa' berada dalam Juz 15 dimana terdapat 17 kisah yang terulis dalam surah ny.. Surah Al-Israa' mengandungi 111 ayat untuk kita baca.. Banyak kan.. Jangan nampak ayatnya banyak kita dah tamo baca.. Sepatutnya kita wajib baca 100 ayat Al-Quran dalam sehari.. Kalau dalam sehari kita tak dapat baca dalam 100 ayat Al-Quran, kita tergolong dalam golongan orang-orang yang zalim.. FawwazSecret sebutkan info yang betul ny.. Kalau nak tau cari lah sendiri.. Ceramah Ustaz-Ustazah pon mereka ada sampaikan untuk kita.. Cuma kita selalu abaikan dan lalai..

FawwazSecret mungkin tak kongsikan sepenuhnya 17 kisah menarik yang tertulis dalam Surah Al-Israa'.. Tapi sekurang-kurangnya FawwazSecret akan sampaikan kisah yang boleh memberi pengajaran kepada kita.. Sama-sama kita fahami dan renungi.. :')

ISRAA' DARI MEKAH KE BAITUL MAQDIS

Maha Suci Allah swt.. Israa' dari Mekah ke Baitul Maqdis adalah penghormatan terhadap Nabi Muhammad saw.. Allah swt izinkan Nabi Muhammad saw berjalan pada suatu malam dengan ditemani malaikat-malaikat disekelilingnya.. Di sepanjang perjalanan Nabi Muhammad saw, Allah swt memperlihatkan kepadanya tanda-tanda kebesaran Allah swt..

AL-QURAN PETUNJUK KE JALAN YANG BENAR

Sesungguhnya Al-Quran dicipta untuk kita umat Nabi Muhammad saw membaca dan mengenal setiap apa yang tertulis di dalamnya.. Al-Quran akan memberi kita petunjuk kepada jalan yang lebih benar dan lurus.. Al-Quran jugak pembawa berita kegembiraan kepada kita.. Dan Al-Quran jugak pemberi pahala yang besar kepada Mukmin yang mengerjakan amal soleh (mengaji Al-Quran).. Seandainya kita tidak beriman kepada kehidupan akhirat, kita akan memperoleh azab yang sangat pedih.. Allah swt berikan kita malam dan siang.. Tetapi Allah swt berikan kita siang itu terang supaya kita nampak segala sesuatu yang Allah swt cuba terangkan kepada kita.. Tetapi kita manusia.. Bersikap tergesa-gesa ketika berdoa.. Contohnya inginkan sesuatu kejahatan itu dibalas cepat dengan kebaikan.. Tetapi bila Allah swt jelaskan, kita tetap tak nampak sesuatu kebenaran tuh..

TIAP-TIAP ORANG MEMIKUL DOSANYA SENDIRI

Setiap manusia diantara kita Allah swt dah tetapkan segala amal dan zalim perbuatan kita.. Sebagaimana Allah swt letakkan kalung di leher kita.. Bila sampai masa kalung itu dibuka, kita akan nampak setiap amal dan zalim yang kita dah lakukan.. Masa tuh lah kita akan nampak seluruh kejahatan kita..
Allah swt berfirman,
" Bacalah kitabmu.. Cukuplah dirimu sendiri pada waktu ini sebagai penghisab terhadapmu "
Kepada sesiapa yang sering amalkan bacaan Al-Quran.. Percayalah Alla swt akan sentiasa melindungi dirinya dari melakukan kejahatan.. Dan kepada sesiapa yang tidak mengamalkan bacaan Al-Quran.. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang sesat.. Jangankan diri sendiri berdosa tetapi masih mampu mencari dosa orang lain.. Kepada sesiapa yang mengejar kehidupan duniawi, tidak teragak-agak Allah swt memberinya pembalasan di dunia dan Allah swt dah tentukan baginya nereka Jahannam.. Dan kepada sesiapa yang mengejar kehidupan akhirat, Allah swt sudah tetapkan baginya pembalasan yang baik.. Tetapi Allah swt Maha Pemurah lagi Maha Pengampun.. Samada kita dalam golongan yang baik mahupun zalim, Allah swt mendengar rintihan hamba-Nya dan sedia memberi bantuan apabila kita memerlukan..

BEBERAPA TATA KRAMA PERGAULAN

Seandainya kita kini bergelar seorang anak, jangan sesekali kita berkata "ahh" pada orang tua kita.. Jaga cara pergaulan dan tutur bicara.. Dan seharusnya kita merendah diri terhadap ibu bapa kita.. Dan kita berdoa kepada Allah swt agar ibu bapa kita dikasihi sepertimana kita dikasihi mereka sewaktu kecil dahulu.. Dan sebenarnya Allah swt lebih mengetahui isi yang terkandung dalam hati kita.. Kalau kita tergolong dalam golongan yang baik-baik, maka sesungguhnya Allah swt Maha Pengampun bagi mereka-mereka  yang bertaubat.. Dan apabila kita diberikan perasaan untuk mencintai seseorang.. Janganlah kita mendekati zina.. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk buat kita..

ORANG-ORANG KAFIR TIDAK MEMAHAMI AL-QURAN

Ujian bagi kita yang sering membaca Al-Quran.. Allah dekatkan kita dengan mereka-mereka yang tidak membaca Al-Quran.. Dan Allah swt menguji kita untuk lihat dimana tahap kesabaran kita menerima suatu kutukan dari mereka yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat.. Allah swt tutup hati mereka untuk melihat kebenaran.. Allah swt pekakkan telinga mereka supaya mereka tidak memahami kebenaran.. Dan kita yang beramal soleh dengan Al-Quran hanya akan redha menerima caci maki orang-orang sedemikian kerana mereka adalah orang-orang yang kafir.. Dan lihatlah bagaimana mereka membuat perumpamaan-perumpamaan terhadap kita yang beramal.. Kenapa mereka berbuat demikian..?? Kerana mereka telah menjadi sesat dan Allah swt tutupkan penglihatan mereka dari menemui jalan yang benar..

PERMUSUHAN DAN GODAAN SYAITAN

Sesungguhnya apabila kita sesama umat Nabi Muhammad saw bermusuhan dan terpedaya dengan godaan syaitan.. Kita diantara golongan yang kufur.. Sekiranya kita terus percaya dengan hasutan syaitan, kita akan sentiasa berfikiran negatif terhadap orang-orang yang syaitan hasut bagi kita membencinya.. Dan masa tuh Allah swt berfirman,
" Pergilah.. Barangsiapa diantara kamu yang mengikuti Iblis, "
" Maka sesungguhnya neraka Jahannam adalah balasan kepada kamu semua "

PETUNJUK ALLAH SWT DALAM MENGHADAPI TENTANGAN

Disini ada beberapa petunjuk yang Alla swt berikan supaya kita kuat untuk melawan penghinaan seseorang terhadap kita.. Ingat, jangan balas balik penghinaan tersebut.. Tetapi, kita wajib mendirikan solat subuh dimana ketika itu matahari sudah tergelincir sampai gelap malam.. Kerana masa tuh hanya malaikat-malaikat yang memerhatikan kita.. Dan bila malam, dirikan solat tahajud sebagai ibadat tambahan.. Berdoa apa saja supaya Allah swt berikan petunjuk.. Percayalah dengan segera Allah swt akan berikan kita hidayah dan tunjukkan kita kepada kebenaran..
Dan berkatalah,
" Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap"
Percayalah bahawa setiap yang batil itu pasti akan lenyap..

Itu sahaja serba sedikit kisah yang FawwazSecret sampaikan dari Surah Al-Israa'.. Semua kisah yang tertulis dalam surah ny penting.. Cuma FawwazSecret ambil kisah-kisah yang boleh kita sesama jadikan ia teladan.. Sekurang-kurangnya jadi renungan buat kita.. Dan semestinya akan lahir rasa keinsafan dalam diri.. Tapi kalau nak betul terasa keinsafan dalam diri.. Jangan lupa baca Surah Al-Israa'.. Takkan rugi.. Jiwa confirm tenang.. Tengok macam FawwazSecret.. Lepas menangis dan sedar setiap apa yang Surah Al-Israa' uba sampaikan.. Memang jiwa, hati kosong-kosong lah.. Dan secara tak langsung hati ikhlas memaafkan kesalahan orang-orang yang pernah bersalah dengan kita..

No comments: