بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ...Ya Allah... Jika Kami Jatuh Cinta.. Labuhkanlah Cinta Kami Kepada Mu.. Agar Bertambah Kekuatan Kami Untuk Menyintai Mu.. Ya Muhaimin... Jika Kami Jatuh Hati.. Izinkanlah Kami Saling Menyentuh Hati Untuk Bertaut Pada Mu.. Agar Kami Tidak Jatuh Dalam Jurang Cinta Nafsu.. Ya Rabbana... Jika Kami Jatuh Hati.. Jagalah Hati Kami Agar Tidak Berpaling Daripada Hati Mu.. Ya Rabbul Izzati... Jika Kau Halalkan Kami Untuk Saling Merindui.. Jangan Biarkan Kami Melampaui Batas Sehingga Melupakan Kami Pada Cinta Hakiki dan Rindu Abadi Hanya Kepada Mu, Ya Allah.. Ya Rahman... Jika Kami Sememangnya Ditakdirkan Untuk Bersama.. Satukanlah Kami Ke Jalan Yang Diredhai Mu.. Dan Bimbinglah Kami Untuk Selalu Bersujud Kepada Mu, Ya Allah.. اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن...


Friday 12 July 2013

Kasih Allah s.w.t.

"Aku mohon ampun pada Allah yang Maha Agung, Maha Besar dan aku bertaubat kepadaNya."
Saudara, apabila kita telah bertaubat, kita telah menghampirkan diri kepada Allah s.wt.. Dan itulah syarat pertama untuk kita menghampirkan diri kepada Allah s.w.t.. Seorang yang berdosa tidak mungkin dapat menghampirkan diri kepada Allah dengan dosa-dosanya.. Hakta doa kita tidak dimakbulkan Allah.. Ibadah kita ditolak oleh Allah s.w.t akibat dosa-dosa yang kita lakukan..

Dalam sepotong hadis, Baginda s.a.w. telah menyebutkan..
"Bukan hanya ibadah kita ditolak oleh Allah.. Malah sesungguhnya seorang hamba Allah akan ditahan rezekinya disebabkan dosa-dosa yang ia lakukan.."

Allah berfirman dalam Hud, ayat ketiga..
"Pohon ampun dari Tuhan mu dan bertaubat lah kepadaNya.. Nescaya Allah akan  berikan rezeki yang melimpah ruang dari segala bentuk kebaikan dan akan berikan kamu kelebihan yang banyak dari kelebihan Allah s.w.t.. Dan jika kamu berpaling daripadaNya, sesungguhnya aku takut azab yang pedih menimpa kamu.."

Saudara.. Ada orang bertanya, setelah ia bertaubat dan kembali melakukan dosa, dan ia ingin bertaubat kembali.. Apakah mungkin Allah menerima taubatnya..?? Dengarkan apa kata Sabda Baginda s.aw. tentang hal tersebut..
Baginda bersabda yang bermaksud..
"Sesungguhnya Allah menadahkan tanganNya di waktu malam, menantikan hamba-hambaNya yang melakukan dosa di waktu siang.. Dan Allah sentiasa menadahkan tanganNya di waktu siang, menantikan hamba-hambaNya yang banyak melakukan dosa di waktu malam dan begitulah sehingga hari kiamat.."

Saudara sekalian, tidak kira apa pun dosa yang kita lakukan, banyak mana pun dosa yang kita lakukan.. Yakin lah Allah Maha Pengampun, Allah Maha Penyayang.. Allah cinta orang yang bertaubat.. Allah cinta orang yang ingin membersihkan dirinya..
Dalam hal ini, Rasulullah s.a.w juga bersabda,
"Tidak dikira seorang itu melakukan dosa terus menerus, jika dia sentiasa beristifar, mohon ampun pada TuhanNya, meskipun ia mengulangi dosanya dalam sehari sebanyak 70 kali.."

Dengar lah saudara,
Betapa Rahmatnya Allah s.w.t..
Betapa Pengasihnya Allah s.w.t..
Betapa Penyayangnya Allah s.w.t. kepada hambaNya..
Hanya kita tidak mahu kembali kepada Allah s.wt..

Dalam sepotong Hadis Qudsi, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud,
"Jika hambaku datang kepadaku sejengkal, Aku datang kepadanya sehasta..
Jika hambaku datang kepadaku berjalan, Aku datang kepada hambaku berlari..
Dan jika hamba ku datang kepadaku membawa sebesar bumi dosa, Aku datang kepadanya membawa sebesar itu juga keampunan.."

Saudara, dalam hadis yang lain..
Allah juga menyebutkan,
"Jika hambaku yang berdosa datang, mohon ampun kepadaku, akan ku ampunkan walau ubali dan aku tidak peduli, kata Allah apa pun dosanya.. Jika ia kembali melakukan dosa lantas ia datang mohon ampun, tetap ku ampunkan kata Allah walau ubali dan tidak aku peduli.."
"Jika ia pergi lagi melakukan dosa, dan kembali mohon ampun, akan tetap aku terima taubatnya, dan akan aku katakan kepadanya..."
"Wahai hambaku, selagi kau mengaku aku sebagai Tuhan mu.. Selagi kau yakin aku Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Datang lah... Datang lah... Kau tetap akan ku beri pengampunan.. "

No comments: