بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ...Ya Allah... Jika Kami Jatuh Cinta.. Labuhkanlah Cinta Kami Kepada Mu.. Agar Bertambah Kekuatan Kami Untuk Menyintai Mu.. Ya Muhaimin... Jika Kami Jatuh Hati.. Izinkanlah Kami Saling Menyentuh Hati Untuk Bertaut Pada Mu.. Agar Kami Tidak Jatuh Dalam Jurang Cinta Nafsu.. Ya Rabbana... Jika Kami Jatuh Hati.. Jagalah Hati Kami Agar Tidak Berpaling Daripada Hati Mu.. Ya Rabbul Izzati... Jika Kau Halalkan Kami Untuk Saling Merindui.. Jangan Biarkan Kami Melampaui Batas Sehingga Melupakan Kami Pada Cinta Hakiki dan Rindu Abadi Hanya Kepada Mu, Ya Allah.. Ya Rahman... Jika Kami Sememangnya Ditakdirkan Untuk Bersama.. Satukanlah Kami Ke Jalan Yang Diredhai Mu.. Dan Bimbinglah Kami Untuk Selalu Bersujud Kepada Mu, Ya Allah.. اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن...


Tuesday 30 July 2013

Bahagia

Bahagia itu Fitrah Manusia. Tabiat setiap hamba Allah s.w.t. Semua orang inginkan kebahagiaan hidup, bukan? Kalau lah ada seseorang mengatakan, ❝alangkah bahagianya aku kalau tak bahagia❞  Haha... Dia  layak dihantar ke Hospital Bahagia. Kenapa? Sebabnya sudah tentu lah orang itu tak siuman lagi. Dalam erti kata yang lain, berkemungkinan besar seseorang itu sakit jiwa. Kita yang siuman pula sentiasa inginkan kebahagiaan dan mencari dimana adanya bahagia. Seperti apa yang berlaku dalam harian kita, apa saja yang kita usahakan, apa saja yang kita lakukan, semuanya adalah untuk mencapai kebahagiaan. Betul tak?

Bahagia itu Relatif. Sesuatu yang mudah untuk kita dapatkan. Malangnya sesetengah orang selalu tak kesampaian untuk capai kebahagiaan. Mungkin jugak seseorang itu tak tahu apa makna bahagia itu sebenarnya. Mungkin jugak seseorang itu tak tahu macam mana cara untuk peroleh bahagia. Kalau lah kita mencari sesuatu yang kita sendiri tak ketahui dan tak kenali, mana mungkin kita kan temui sesuatu yang kita cari itu kan? Bak kata orang dulu-dulu,
Tak Kenal Maka Tak Cinta
Jadi, usaha kita untuk mendapatkan bahagia mesti lah bermula dengan mencari apa itu erti bahagia yang sebenar.

Sebelum kita dapatkan jawapan mengenai erti bahagia yang sebenar, kita perlu pastikan dulu dari mana Sumber Kebahagiaan itu. Ramai yang merasakan bahagia itu sumber faktor luaran seperti harta, kuasa, rupa, nama dan kelulusan yang dimiliki oleh seseorang itu. Dan seseorang itu mungkin beranggapan, kalau lah dirinya berjaya menjadi seorang hartawan, negarawan, rupawan, kenamaan serta cendekiawan, itu jugak bahagia. Tapi tak semua yang miliki kemewahan itu bahagia. Lama kelamaan hilang jugak kebahagiaan itu. Tak payah lah kita buat pandai nak berhujah menggunakan Al Quran dan Al Hadis, risau kalau kita menyampaikan sesuatu yang tak benar. Media massa pun dah cukup bukti betapa tak bahagianya seseorang yang memiliki kemewahan dan segala-galanya. Rupa dah cantik, harta berbilion dolar, nama dah tersohor tapi, macam-macam masalah yang terpaksa hadapi.

Realiti Hidup Hamba Allah s.w.t. Sudah menjadi sunatullah. Manusia takkan perolehi kesemua yang diinginkan. Tak ada seorang manusia pun yang dapat elakkan diri daripada sesuatu yang kita tak suka. Dan tak ada jugak manusia yang suka dengan kita. Hidup ini adalah satu ujian yang menimpa setiap satu antara kita. Tak kira apa pun kedudukan kita, harta dan pangkat yang kita miliki. Kita tetap sama di mata Allah s.w.t.
Allah s.w.t. berfirman,
Dijadikan mati dan hidup adalah untuk menguji manusia, siapakah yang terbaik amalannya.
Al Mulk

Bahagia itu sebenarnya mudah. Erti Bahagia yang sebenar ialah memiliki Hati Yang Tenang dalam menghadapi apa jua ujian hidup yang Allah s.w.t. tetapkan untuk kita. Inilah erti bahagia yang selaras dengan petunjuk Allah s.w.t. dalam Al Quran.
Allah s.w.t. berfirman,
Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.
Al Ra'du 28

Bagi melahirkan Sekeping Hati yang tenang jugak bukanlah sukar.
Rasulullah s.a.w. juga telah bersabda,
Bahawasanya di dalam tubuh badan manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, baik pula lah seluruh badan, tetapi apabila ia rosak, maka rosak pula lah seluruh badan. Ingat lah ia adalah hati.
Riwayat Bukhari Muslim

Rasulullah s.a.w. bersabda lagi,
Bukan lah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda tetapi kekayaan itu sebenarnya ialah kaya hati.
Kaya hati bermaksud hati yang tenang, lapang dan merasa cukup dengan apa yang dimiliki. Bersyukur dengan apa yang ada serta sabar dengan apa yang tiada.

... AKHIR KATA ...

❝ Nasihat paling berharga untuk semua. Bersihkanlah hati yang kita miliki. Pulihkanlah hati ini serta peliharalah ia supaya lahir sifat-sifat mazmumah seperti amanah, sabar, syukur, qanaah, redha, pemaaf dan yang sama maksud dengannya. Kemuncak kebahagiaan yang sebenar ialah apabila hati kita mampu mendorong diri kita untuk melakukan kebaikan dan hindarkan diri dari segala kejahatan serta larangan yang ditentukan dalam Islam. Wallahua'lam. ❞

No comments: