بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ...Ya Allah... Jika Kami Jatuh Cinta.. Labuhkanlah Cinta Kami Kepada Mu.. Agar Bertambah Kekuatan Kami Untuk Menyintai Mu.. Ya Muhaimin... Jika Kami Jatuh Hati.. Izinkanlah Kami Saling Menyentuh Hati Untuk Bertaut Pada Mu.. Agar Kami Tidak Jatuh Dalam Jurang Cinta Nafsu.. Ya Rabbana... Jika Kami Jatuh Hati.. Jagalah Hati Kami Agar Tidak Berpaling Daripada Hati Mu.. Ya Rabbul Izzati... Jika Kau Halalkan Kami Untuk Saling Merindui.. Jangan Biarkan Kami Melampaui Batas Sehingga Melupakan Kami Pada Cinta Hakiki dan Rindu Abadi Hanya Kepada Mu, Ya Allah.. Ya Rahman... Jika Kami Sememangnya Ditakdirkan Untuk Bersama.. Satukanlah Kami Ke Jalan Yang Diredhai Mu.. Dan Bimbinglah Kami Untuk Selalu Bersujud Kepada Mu, Ya Allah.. اَمِين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن...


Sunday 27 October 2013

11 Dzulhijjah Mummy

Hai.. :')
11 Dzulhijjah Mummy tetap ada ceritanya.. Untuk AidilAdha Mummy yang kedua.. Mummy beraya di Alor Setar, Kedah.. Mummy dijemput ke kenduri korban di sana.. Rumah siapa..?? Senang ceritalah kan, rumah kakak kekasih hati adik Mummy yang ketiga, Anim.. Kekasih hatinya, Mizi.. Sebenarnya satu keluarga Mummy dijemput.. Tapi di Perlis pon Mummy sekeluarga ada jemputan.. Jadi Mummy dan adik berpecah lah..

Dalam jam1.30petang, Mummy dan Anim bersiap dan meneruskan perjalanan diorang ke Alor Setar.. Di sana Nenek, Pakteh sekeluarga sudah menunngu.. Sepupu Mummy, Myra jugak ada disana.. Sesampai Mummy dan semua disana.. Mummy lapar sesangat.. Mummy dan semua makan jea dulu.. Sesudah makan, Nenek dan Pakteh sekeluarga nak pulang.. Tapi pulangnya bukan ke Perlis.. Pulangnya PakTeh di rumah mak mertua nya di Alor Setar jugak..

Selepas pulang Pakteh sekeluarga.. Tinggallah Mummy dan Anim di rumah kakak Mizi.. Masa tuh orang pon ramai datang.. Jadi Mummy, Mizi dan Anim buat keputusan menyembang di luar rumah.. Sembang punya sembang, Mummy teringat, satu gambar pon tak snap untuk AidilAdha yang kedua ny.. Takpalah Mummy cuma menanti peluang saja..
Tetiba kakak Mizi serahkan anak kecilnya pada Mizi..
Mizi : Ha cepat jaga anak..
Anim : Hish apa pulak..
Mummy : Meh kngah tengok..
Mummy mendukung sambil membelek-belek bayi kecil tuh..
Mummy : Adik ny demam ny.. Macam tamo kat orang..
Mizi : Haa memang dy demam.. Kngah tau noh..
Mummy : Dah nama pon MamaFawwaz..
Anim : Galak kngah.. Nak budak panggil dy mama..
Mizi : Biarlah.. Jadi biasa lepas ny kan..
Mummy : Tanggungjawab tuh yang penting.. Kalau nak tau tanggungjawab lepas nikah..
               Pakai lambat lah nak jadi isteri misali..
Anim : Eleyh.. Boleh eh belajaq semua lepas nikah..
Mizi : Dy tak matang lagi kngah..

Masa Mizi dodoikan bayi kecil tuh, Mummy pon ikot dodoikan.. Sampailah bayi tuh tidur, Mizi bangun untuk letakkan bayi dalam buaian di dalam rumah.. Sama Mizi bangun, masa tuh Mummy sempat snap gambar Mizi dan Anim..


Lepas pada Mizi masuk rumah, Mummy mintak Anim pulak snapkan satu gambar Mummy..


Ini saja gambar yang dapat snap untuk AidilAdha Mummy yang kedua.. Tak sempat nak ready pon.. Setengah jam lepas tuh Mizi keluar bawak sup daging dua mangkuk untuk diorang bertiga ratah.. Makan lah pulak diorang bertiga.. Sampaikan perut dah kenyang.. Masa ny memang tak ter-snap lah gambar, sebab tangan dah kotor kan.. Masa makan Mizi tolong hiriskan daging untuk Anim.. Anim pulak hiriskan daging untuk Mummy.. Yea lah kan jari Mummy tuh tak sembuh sepenuhnya lagi.. Perlu sangat lah ada yang kena memberi Mummy makan..

Sesudah Mummy, Anim dan Mizi makan.. Anim menerima panggilan dari Myra..
Anim : Hello..
Myra : Weyh tok suruh singgah umah satg sebelum balik..
Anim : Ouh ha takpa lah tengok dulu..
Setengah jam selepas tuh bergerak lah Mummy dan Anim ke rumah Tokteh..
Mizi pulak menyusul di belakang.. Dalam masa tuh...
Anim : Kngah, nak kuar dengan mizi sat..
Mummy : Nak pi mana..?? Meh umah adik beradik kan ny..
Anim : Laa meronda sat jea..
Mummy : Pukul berapa nak balik..
Anim : Dalam pukul 8malam macam tuh..
Mummy : Tak leyh..
Mummy merenung jam di tangan.. Masa tuh jam 5.30petang..
Mummy : Pukul 6.30 nak ada sini dah.. Nak balik sebelum maghrib..
45minit selepas tuh Anim sampai.. Anim teringat yang malam nya diorang sekeluarga nak gerak ke Kodiang pulak.. Jadi Mummy dan Anim bersalaman dengan semua ahli keluarga yang ada.. Dan mengatur langkah untuk pulang..

Sesampai Mummy dan Anim di rumah.. Diorang rehat sebentar sebelum ke Kodiang.. Tujuan asal ke Kodiang adalah untuk ubati jari Mummy yang patah.. Dalam jam 9malam, Mummy sekeluarga bergegas ke Kodiang..
Sesampai mereka disana..
Mummy : Awat ramai sangat orang..??
Abh : Raya korban memang ramai orang patah..
Melangkah keluar mereka dari kereta..
Mummy : Mak, takda orang ka..??
Mak : Ish tuh yang ramai-ramai tuh apa..?? Beruang..??
Anim : Apalah hang ny kngah.. Tanya soalan bodoh..
Masuk lah Mummy sekeluarga ke rumah si bomoh patah tuh..

Selepas setengah jam, selesai lah segala urutan.. Dan mummy sekeluarga pon bergerak pulang.. Masa Mummy sampai di rumah.. Mummy masuk bilik untuk tidur sambil menunggu panggilan Daddy.. Tapi Daddy tak call Mummy.. Mummy sedih.. Dalam masa yang sama, Mummy cuba untuk mengerti bahawa keesokkan harinya, iaitu pada 12 Dzulhijjah, Daddy ada bagitau di Kelantan ada kenduri korban di sana.. Jadi Mummy terus tidur..

Itulah cerita 11 Dzulhijjah Mummy.. Tak sabar rasanya nak tahu kisah 12 Dzulhijjah Daddy kan..?? Macam mana korban di Kelantan..??

No comments: